سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیه های انتظار




*
**
لحظه های ناب عشق و نیایش
***

*** ویژه نامه روز بیستم ماه مبارک رمضان
***





doaerooze20.gif

دعاى روز بیستم ماه مبارک رمضان
 
 
 


بسم الله الرحمن الرحیم


اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ الجِنانِ

واغْلِقْ عَنّی فیهِ أبوابَ النّیرانِ

وَوَفّقْنی فیهِ لِتِلاوَةِ القرآنِ

یا مُنَزّلِ السّکینةِ فی قُلوبِ المؤمِنین.


خدایا بگشا برایم در آن درهاى بهشت

وببند برایم درهاى آتش دوزخ را

و توفیقم ده در آن براى تلاوت قرآن

اى نازل کننده آرامش در دلهاى مؤمنان




ارسال شده در توسط محب مهدی







تلاوت ترتیل جزء
بیستم قرآن کریم



برای شنیدن تلاوت قرآن بر روی تصویر بالا کلیک کنید






 


ارسال شده در توسط محب مهدی




20-مژده به روزه ‏داران


قال الصادق علیه السلام

من صام لله عزوجل یوما فى شدة الحر فاصابه ظما


و کل الله به الف ملک یمسحون وجهه و یبشرونه حتى اذا افطر.

امام صادق علیه السلام فرمود:

هر کس که در روز بسیار گرم براى خدا روزه بگیرد و تشنه


شود خداوند هزار فرشته را مى ‏گمارد تا دست ‏به چهره او بکشند


و او را بشارت دهند تا هنگامى که افطار کند.

الکافى، ج 4 ص 64 ح 8; بحار الانوار ج 93 ص 247





 

سایت آیه های انتظار


ارسال شده در توسط محب مهدی



 





شب قدر است امشب مست مستم‌ ای خدا با تو

شدم تا مست دانستم که هستم ای خدا با تو


در این خلوت تو من یا من تو، انصاف از تو می‌خواهم

تو با من مست یا من مست هستم ای خدا با تو


مخواه از من که هرگز راه عقل و عافیت پویم

که من دیوانه از روز الستم ای خدا با تو


دویدم سال‌‌ها اما به دور افتادم از کویت

چو افتادم ز پا در خود نشستم ای خدا با تو


سر از خاک زمین تا برگرفتم عشق ورزیدم

ولی آزاد از هر بند و بستم ای خدا با تو


تو هر جا جلوه کردی من تو را دیدم پرستیدم

به هر صورت جمالی می‌پرستم ای خدا با تو


محمد خلیل مذنب (جمالی)




ارسال شده در توسط محب مهدی

 



ستایش مخصوص تست و بخشش و بزرگی و مقام بلند بزرگواری ترا سزد

که به هر که خواهی عطا کنی و از هر که خواهی منع کن
 

ای خدا بمن حجتی بیاموز که مرا مایه انس و آرامی می گردد

و در آن ساعت سخت که قبر منزل و خوابگاه من خواهد بود


ای خدا اگر مرا هزار سال عذاب کنی

باز رشته امیدم از رحمتت قطع نخواهد گردید


ای خدا شیرینی لذت عفوت را روزی بمن بنشان

که مال و فرزندان را در آن روز سوذی نخواهد بود


ای خدا اگر تو بکرم رعایت حال مرا نکنی کارم ضایع است

و اگر از لطف رعایت کنی تباه نخواهم گشت


ای خدا اگر تو از غیر مردم نیکوکار عفو بخشش نفرمایی

پس آنان که به هواینفس زشتکارند که آنها را خواهد بخشید


ای خدا اگر من در راه تقوا کوتاهی کردم

اینک از پی عفو و بخشش بی حساب تو می آیم


ای خدا اگر من از جهل و نادانی خطاها کردم

امیدم به کرم و رحمتت بسیار بوده تا انجا که گویند چقدر بی باک است


ای خدا گناهان من از کوههای بلند افزون تر است

و عفو و بخشش تو از گناه من بسی بزرگتر و بلند تر است


ای خدا یاد لطف و احسان تو سوز دل و پریشانیم را آرام می بخشد

و یاد خطاها و گناهان دیده ام گرینم می سازد


ای خدا از خطایم در گذر و گناهانم را محو کن

زیرا من به گناه خود مقر و از آن ترسان و به درگاه تو نالانم


ای خدا از جانب خود مرا نشاط و آرامش خاطر عطا کن

که من جز درهای فضل و کرمت را تنمی کوبم


ای خدا اگر تو مرا از درگاه فضل و کرمت برانی یا خوار گردانی

پس چه چاره اندیشی و چکار توانم کرد


ای خدا انکه مشتاق توست شب همه را بیدار است

و به مناجات و دعا مشغول ام غافلا ن تا صبح خوابند


ای خدا این مخلوق ضعیف بین خواب

و بیدار است و بسی به درگاهت ناله و تضرع کند


و همه به احسانت چشم دارند و به رحمت بی پایان

به تو امید دارند و به بهشت ابدیت امید دارند


ای خدا امیواریم به لطف تو مرا به سلامت نوید می دهد

ولی قبایع مرا به سرزنش و رسوایی می کشد


ای خدا اگر مرا ببخشی عفو تو نجات بخش من است

وگرنه من به گناه مهلک هلاک خواهم شد


ای خدا به حق پیغمبر هاشمی نسبت حضرت محمد

و به حرمت بنذگان پاکت که نزد تو خاضع و خاشع اند


ای خدا به حق حضرت مصطفی و پسر عمش علی

و احترام نیکان که همه به درگاهت متواضعند


در حالی که به درگاهت با ناله و تقوا و تواضع آیم

ای خدا مرا به دین پیغمبرت احمد محشور گردان


ای خدای من و ای سید و مولای من مرا ازشفاعت

کبرای پیغمبر ت محروم مگردان که شفاعت او پذیرفته است




ارسال شده در توسط محب مهدی

 





ادا کردنـد هنگـام عبــادت حـق مـولا را

ز خـونش آبـرو دادنـد بیـت حـق‌تعالی را


از آن فزت برب الکعبه گفت و چشم خود را بست

که بعد از فاطمه زندان خود می‌دید دنیا را


میـان دوستـان هـم انفـرادی بود زندانش

چو شمع انجمن کشتنـد آن تنهای تنها را


ز جبریل امین برخواست این فریاد بر گردون
الا یا اهـل عالـم تسلیت، کشتند مـولا را

علی بی‌هوش در محراب خون افتاده بود اما

به زخم خویش حس می‌کرد اشک چشم زهرا را


دوباره از درون زخم او فـواره مـی‌زد خون

ز رویش هرچه یاران پاک می‌کردند خون‌ها را


الهی تا قیـامت خـون بگرید چشم زیبایی

که از خون لاله‌گون کردند آن رخسار زیبا را


حسن جان! فرق مولا را بپوشان پاسداری کن

کـه چشـم دختـر زهـرا نبینـد زخم بابا را


سلام سجـده تـا صبح جزا تقدیم مظلومی

که بخشید آبرو با خون خود شب‌های احیا را


گنه کردی مشو مأیوس از عفو خدا «میثم!»

علی با چهر? خونین شفاعت می‌کند ما را





ارسال شده در توسط محب مهدی




معارفی از جزء بیستم قرآن کریم

سه شرط کلیدی برای استجابت دعا


أَمَّن یجُِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوءَ (62- نمل)


[آیا آن شریکان انتخابى شما بهترند] یا آنکه وقتى درمانده‏اى او را بخواند اجابت مى‏کند
و آسیب و گرفتاریش را دفع مى‏نماید؟


قید «اضطرار» براى این است که در حال اضطرار، دعاى دعاکننده از حقیقت
برخوردار است و دیگر گزاف و بیهوده نیست؛ زیرا تا آدمی درمانده و مضطر نشود،
دعایش آن واقعیت و حقیقتی که در حال اضطرار دارد را ندارد و این خیلى روشن است.

قید دیگرى که براى دعا آورده این است که فرموده: « إِذَا دَعَاهُ ؛ وقتى او (خدا)
را بخواند»، و این براى آن است که بفهماند خداوند متعال وقتى دعا را مستجاب مى‏کند
که دعا کننده به راستى او را بخواند؛ نه اینکه در دعا رو به خدا کند و دل به اسباب
ظاهرى داشته باشد و این وقتى صورت مى‏گیرد که امید دعا کننده از همه اسباب
ظاهرى قطع شده باشد؛ یعنى بداند که دیگر هیچ کس و هیچ چیز نمى‏تواند گره از کارش
بگشاید. آن وقت است که حقیقتا متوجه خدا مى‏شود و در کمال صداقت تنها او را مى‏خواند.[1]

دو نکته ای که از آیه به دست می آید:



1. از شرایط استجابت دعا آن است که حال دعا کننده حال اضطرار باشد؛ یعنی تمام
درهاى عالم اسباب به روى خود بسته ‏شده و کارد به استخوانش رسیده بیند و یقین
داشته باشد تنها کسى که مى‏تواند قفل مشکلات او را بگشاید و بن‏بستها را بر طرف سازد،
تنها و تنها ذات پاک خداوند است و نه غیر او.[2]


2. سه شرط «حالت اضطرار دعا کننده»؛ «توجه و خواندن اختصاصی خداوند
متعال بدون توجه به غیر او» و نیز «سوء بودن وضعیت موجود»، سه شرطی هستند
که بنابر همین آیه کریمه در صورت محقق شدن هر سه آنها با هم، دعا مستجاب خواهد شد.

تعیین تکلیف برای خدا ممنوع!


فَسَقَى‏ لَهُمَا ثُمَّ تَوَلىَّ إِلىَ الظِّلّ‏ِ فَقَالَ رَبّ‏ِ إِنىّ‏ِ لِمَا أَنزَلْتَ إِلىَّ‏َّ مِنْ خَیرٍْ فَقِیرٌ(24- قصص)

پس موسى‏، دام‏های آن دو را آب داد؛ سپس به سوى سایه برگشت و گفت: پروردگارا!
به آنچه از خیر بر من نازل مى‏کنى، نیازمندم‏.


وقتی موسی(ع) بعد از چند روز سفر با پای پیاده به شهر مدین رسید در بدو
ورود اجتماع جمعیتی چوپان که برای آب دادن به دامهایشان بر سر چاهی تجمع کرده
بودند توجه اش را جلب کرد. همانجا دو دختر جوان را دید که با فاصله ایستاده و در
انتظار خلوت شدن دور چاهند تا برای گوسفندانشان آب بکشند. موسای خسته، گرسنه
و بی جا و مکان برای رضای خدا به پیش رفت و برای آن دو از چاه آب کشید. بعد آمد
و زیر سایه ای نشست و این جمله را به خدا عرض کرد که: «رَبّ‏ِ إِنىّ‏ِ لِمَا أَنزَلْتَ إِلىَّ
‏َّ مِنْ خَیرٍْ فَقِیرٌ»؛ هر خیرى که بر من فرستى به آن نیازمندم‏.[3]


نکته قابل توجه در این دعا این است که موسی(ع) با وجود نیازهای متعدد اعم
از مسکن، خوراک، همسر و از همه مهمتر محل امنی که بتواند از دست فرعونیان
در امان بماند و نیازهای دیگر؛ اما هیچ کدام از اینها را بر زبان جاری نکرد و فقط
از خداوند متعال طلب خیر کرد. که یعنی خدایا تو بهتر و بیشتر از من عالم به نیازمندیهای
من و توانا به برآوردن آنهایی و نیز جز خیز از تو نازل و صادر نمی شود. حال که
اینگونه است من نسبت به آنچه که به خیر و صلاح من است اعلام نیاز می کنم.


ادب دعای موسی این است که یک: تقاضایی از خدا نکرد؛ بلکه فقط اعلام نیاز کرد
. دو: برای خدا تعیین تکلیف نکرد به اینکه اشاره به کار خاصی کند و از خدا بخواهد
که آن را برایش انجام دهد. سه: در آن اعلام نیازی هم که کرد تنها نیازمندی اش به
هر آنچه که برایش خیر است را به خدا عرض کرد.


پس ادب در دعا این شد که بگوییم: خدایا! ما سراسر نیازیم و تو عالم و توانا به آن
نیازها؛ گر صلاح است هر چه خیر ماست به ما عنایت کن. نکته دیگر آنکه از تعیین
مصداق و اصرار بر خواسته پرهیز کنیم چرا که « عَسى‏ أَنْ تُحِبُّوا شَیْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَکُمْ»
و حال آنکه «وَ اللَّهُ یَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُون‏»[4] اگر ما کار را به خداوند عالم خیر واگذار
کردیم یقین کنیم که جز خیر نصیبمان نخواهد شد.

عاقبت پیروی از دل


فَإِن لَّمْ یَسْتَجِیبُواْ لَکَ فَاعْلَمْ أَنَّمَا یَتَّبِعُونَ أَهْوَاءَهُمْ وَ مَنْ أَضَلُّ مِمَّنِ اتَّبَعَ هَوَاهُ بِغَیرِْ
هُدًى مِّنَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لَا یهَْدِى الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ(50- قصص)

پس اگر پاسخ تو را ندادند بدان که آنها فقط تابع تمایلات نفسانى خویشند و
هیچکس گمراه‏تر از آن نیست که پیرو هواى خویش است و از رشد و هدایت
الهى محروم است. بی شک، خدا مردم ستمکار را هدایت نمى‏کند.


در این آیه رابطه گمراهی و هواپرستی با صراحت بیان شده و حتى گمراهترین
مردم گروهى معرفى شده‏اند که رهبر خود را هواى نفس خویش قرار داده‏اند که این
عده هرگز از هدایت الهى بهره نخواهند برد. علت این است که هوای نفس چون پرده
ضخیمی مانع دید عقل می شود و قدرت درک حقایق را از او می گیرد.


در روایات، آیه فوق به کسانى تفسیر شده است که امام و رهبر الهى را
نپذیرفته‏اند و تنها به آراى خویش تکیه مى‏کنند.[5]

این روایات که از امام باقر و امام صادق و بعضى دیگر از ائمه هدى علیهم السلام
نقل شده در حقیقت بیان مصداق روشن این آیه است. به تعبیر دیگر، انسان نیازمند
به هدایت الهى است؛ این هدایت گاهى در کتاب آسمانى منعکس مى‏شود و گاه در
وجود پیامبر و سنت او و گاه در اوصیاى معصومش و گاه در منطق عقل و خرد.
مهم آنست که انسان در خط هدایت الهى باشد و نه هواى نفس، تا بتواند از این
انوار هدایت بهره‏مند گردد.[6]

روح قارونی در فرهنگ ما


قَالَ إِنَّمَا أُوتِیتُهُ عَلىَ‏ عِلْمٍ عِندِى (78- قصص)

قارون با همان تکبرى که ناشی از ثروت بی حسابش بود چنین گفت: من این ثروت
را به وسیله علم و دانش خودم به دست آورده ‏ام‏.


قرآن کریم ابتدا با ترسیم شخصیت قارون او را معرفی کرده و بعد دلیل انحراف او را
بیان می کند تا ما و هر شنونده دیگر مراقب این خطر فکری بوده و خود را از آن حفظ کنیم.


در دو آیه قبل آمده: «إِنَّ قارُونَ کَانَ مِن قَوْمِ مُوسىَ‏ فَبَغَى‏ عَلَیْهِمْ وَ ءَاتَیْنَاهُ مِنَ الْکُنُوزِ
مَا إِنَّ مَفَاتحَِهُ لَتَنُوأُ بِالْعُصْبَةِ أُوْلىِ الْقُوَّةِ »؛ قارون از قوم موسی(ع) بود که بر حقوق
آنها تجاوز کرد، و ما آنقدر به او گنج و ثروت دادیم که حمل کلیدهاى آنها جماعتى
نیرومند را خسته مى‏کرد.


آنگاه که مومنین قومش از در نصحیت وارد شده و به او گفتند: آنچه تو از مال
و ثروت داری همه را خدا به تو داده و احسان و فضلى از او به توست در حالی
که تو خود می دانی که استحقاق چنین ثروت هنگفت را نداشتی؛ پس تو هم با انفاق
بخشی از آن به مردم نیازمند، خانه آخرتت را آباد کنی و با تکبر و طغیان در زمین،
فساد نکنی.(مضمون آیه 77) او در پاسخ آنها اساس استدلال آنها را خطا خواند و
گفت: به شما مربوط نیست که من با ثروتم چه می کنم. آنچه من دارم احسان خدا
نیست تا در راه او خرج کنم؛ من همه اینها را من با علم و کاربلدی خود به دست
آورده ام؛[7] من خودم زحمت کشیده ام، رنج برده‏ام، خون جگر خورده‏ام تا این
ثروت را اندوخته‏ام. با این منطق بود که او سر به طغیان گذاشت و ضمن اعلام
بی نیازی از خدای متعال، نهایت بی رحمی را نسبت به بندگان خدا روا داشت.


ادعای ایمان، بی امتحان نمی ماند


أَ حَسِبَ النَّاسُ أَن یُترَْکُواْ أَن یَقُولُواْ ءَامَنَّا وَ هُمْ لَا یُفْتَنُونَ(2) وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِینَ
مِن قَبْلِهِمْ فَلَیَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِینَ صَدَقُواْ وَ لَیَعْلَمَنَّ الْکَاذِبِینَ(3- عنکبوت)


آیا مردم گمان کرده‏اند، همین که بگویند: ایمان آوردیم، رها مى‏شوند و آنان

[به وسیله جان، مال، اولاد و حوادث‏] مورد آزمایش قرار نمى‏گیرند؟ در حالى

که یقیناً کسانى را که پیش از آنان بودند، آزمایش کرده‏ایم [پس اینان هم بى‏تردید

آزمایش مى‏شوند]، و بى‏تردید خدا کسانى را که [در ادعاى ایمان‏] راست گفته‏اند
مى‏شناسد، و قطعاً دروغگویان را نیز مى‏شناسد.

آیه هشدار به کسانی است که گمان می کنند به صرف گفتن شهادتین و ادعای ایمان از

امتحان الهی و سختی های آن رسته اند و بی زحمت بهشت در انتظار آنهاست. این آیه

خط بطلان بر چنین تصور غلطی کشیده و می فرماید: آیا مردم گمان کرده‏اند به صرف

اینکه بگویند ایمان آوردیم دیگر با بلاها و مصیبت‏ها آزمایش نمى‏شوند؟ آزمایشى که
با آن آنچه در نهان دارند از صدق و کذب آشکار شود؟

ارسال شده در توسط محب مهدی





روز بیستم: توفیق تلاوت قرآن


دعای روز بیستم


«اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ الجِنانِ واغْلِقْ عَنّی فیهِ أبوابَ النّیرانِ

وَ وَفّقْنی فیهِ لِتِلاوَةِ القرآنِ یا مُنَزّلِ السّکینةِ فی قُلوبِ المؤمِنین»






آثار تلاوت قرآن

1 - بهره‏ مندی از پاداش‏های الهی:
«ان الذین یتلون کتاب الله ... یرجون تجارة لن تبور؛

آنان که کتاب خدا را تلاوت می‏کنند امید تجارتی دارن
د که زیان و زوال ندارد» (1)

2 - شکوفایی ایمان:

علی علیه السلام: «لقاح الایمان تلاوة القرآن؛

شکوفایی ایمان با قرآن خواندن است» (2)


3 - همنشین تنهایی:

علی علیه السلام: «من انس بتلاوة القرآن لم توحشه مفارقه الاخوان؛

هر که به تلاوت قرآن انس بگیرد، جدایی از دوستان، او را به وحشت نمی‏اندازد» (3)


آداب تلاوت قرآن

1 - پاکی و نظافت دهان:

رسول خدا صلی الله علیه و آله:

«طیبوا افواهکم فان افواهکم طریق القرآن؛ دهانهای خود را پاکیزه نگه

دارید، زیرا دهان‏های شما راه قرآن است» (4)


توضیح:

مراد از پاکی، پاکی ظاهری و باطنی است;

یعنی هم مسواک زدن و هم پرهیز از گناهان زبانی مانند غیبت و دروغ و ... .


2 - تدبر:

«ا فلا یتدبرون القرآن ام علی قلوب اقفالها؛ آیا به آیات قرآن نمی‏اندیشند؟

یا [مگر] بر دل‏هایشان قفل‏ها نهاده شده است؟» (5)


3 - خشوع:

«الم یان للذین آمنوا ان تخشع قلوبهم لذکر الله‏؛

آیا نوبت آن نرسیده که گرویدگان دل‏هایشان به یاد خدا خاشع گردد؟» (6)





ارسال شده در توسط محب مهدی


شرح دعای روز بیستم؛ توفیق تلاوت قرآن را از خدا خواستار شویم

دعای روز بیستم:

اللهم افتح لی فیه ابواب الجنان و اغلق عنی فیه ابواب النیران و وفقنی
فیه لتلاوه القرآن یا منزل السکینه فی قلوب المومنین

خدایا در این روز برای من درهای بهشت را بگشای و درهای آتش دوزخ
را ببند و مرا توفیق تلاوت قرآن عطا فرما ای فرود آورنده وقار و سکینه
بر دل های اهل ایمان

* شرح فراز اول

منظور از «اللهم افتح لی فیه ابواب الجنان» چیست؟

در اینجا منظور از اینکه می گوییم خدایا درهای بهشت را بر روی من
بگشای این است که خداوند ما را از گناهانی که در طول عمر خویش
انجام داده ایم پاک سازد و حسنات و کارهای نیک ما را افزون سازد؛ چرا
که تا انسان گنهکار باشد و از خیرات و حسنات به دور باشد، بهشت بر او
حرام خواهد بود و تنها هنگامی دربهای بهشت روی او گشوده می شود که
هیچ گناهی بر او نباشد و اینکه می گوییم درهای بهشت را بر روی ما
بگشای، به این خاطر است که خداوند به ما عنایت فرماید تا طوری در دنیا
زندگی کنیم که بتوانیم در آخرت از هر دری که خواستیم وارد بهشت
شویم.

* شرح فراز دوم

منظور از «اغلق عنی فیه ابواب النیران» چیست؟


برای آنکه بفهمیم منظور از «اغلق عنی فیه ابواب النیران» چیست؟
اشاره می کنیم به فرموده خداوند عز و جل در قرآن کریم: «الم یعلموا انه
من یحاد الله و رسولا فان له نارجهنم خالدا فیها» (توبه / آیه 64) یعنی
«آیا نمی دانند که هر کس با خداوند و رسولش دشمنی نماید، آتش جهنم
برای اوست که در آن جاودان خواهد ماند» و با توجه به این آیه شریفه
در می یابیم ما در این روز در اصل با این دعا از خداوند می خواهیم ما
را جزء کسانی قرار دهد که از دستورات ذات اقدسش و رسول گرامی
اش پیروی کنیم چرا که پیروی از خداوند و رسولش برابر با رستگاری
در دنیا و آخرت و دوری از آتش دوزخ است.

* شرح فراز سوم

«ووفقنی فیه لتلاوه القرآن یا منزل السکینه فی قلوب المومنین»

«و مرا در این روز توفیق تلاوت قرآن عطا فرما ای فرود آورنده وقار و
سکینه بر دل های اهل ایمان»

از پیامبر اکرم (ص) توصیه هایی در مورد تلاوت قرآن دارند. رسول
گرامی اسلام فرمودند: «نوروا بیوتکم بتلاوه القرآن اولا تتخذوها قبورا
کما فعلت الیهود و النصاری، صلوا فی لکنائس و البیع و عطلوا بیوتهم فان
البیت اذا کثر فیه تلاوه القرآن کثر خیره و انسع اهله و اضاء لاهل السماء
کما تصنئی نجوم السماء لاهل الدنیا» (اصول کافی، جلد 4)


یعنی «خانه های خود را به تلاوت قرآن روشن کنید و آنها را گورستان
نکنید چنانچه یهود و نصارا کردند، در کلیساها و عبادتگاههای خود نماز
کنند ولی خانه های خویش ار معطل گذارده اند (و در آنها عبادتی انجام
ندهند) زیرا که هر گاه در خانه بسیار تلاوت قرآن شود خیر و برکتش
زیاد شود» و اهل آن به وسعت رسند و آن خانه برای اهل آسمان
درخشندگی دارد چنانچه ستارگان آسمان برای اهل زمین می درخشند و ما
نیز می دانیم که هر چیزی بهاری دارد و بهار قرآن ماه مبارک رمضان
است؛ چنانچه امام باقر (ع) فرمودند: «لکل شی ربیع و ربیع القرآن شهر
رمضان» یعنی «هر چیزی بهاری دارد و بهار قرآن ما، ماه مبارک
رمضان است» پس با اینحال ما نیز از خداوند در این روز می خواهیم که
به ما توفیق عنایت فرماید تا بتوانیم کلام
نورانیش را تلاوت کرده و به آن جامه عمل بپوشانیم.



ارسال شده در توسط محب مهدی

 





عوامل ارتقای ارزش روزه





انفاق

از اعمالی که سبب افزایش ارزش معنوی روزه می شود، انفاق

و صدقه دادن در راه خداست.

در این ماه، هر روز زبان روزه داران به دعاهایی مترنم است

که در آنها بر گره گشایی از کار نیازمندان تأکیده شده است.


هر روز پس از نمازهای واجب می خوانیم:

«خدایا! فقیران را غنی ساز و از آنان دستگیری کن.

خدایا! همه گرسنگان را سیر گردان.

خدایا! همه برهنگان را بپوشان.

خدایا! قرض همه قرض داران ادا کن».


حال چه نیکوست در کنار این دعاهای زبانی، روزه دار در عمل

نیز با کمک مالی به این نیازمندان، سهم کوچکی در برطرف سازی

مشکل آنها بر عهده بگیرد.



عفو و گذشت


عفو و گذشت از خطاهای دیگران، از فضیلت ها و کمال های

اخلاقی به شمار می رود. در ماه رمضان که ماه فضیلت ها و نیکی هاست.

بر ما لازم است تا از خطاها و اشتباه های دیگران بگذریم تا

خدا نیز به کرم و لطف بی نهایت خویش، از گناهان فراوان ما درگذرد.

روحیه عفو و چشم پوشی، دل را لطیف و نورانی می کند و

باعث افزایش ارتباط بین افراد می شود و همچنین

زمینه صله رحم را فراهم می آورد.

حضرت علی علیه السلام می فرماید:

«شریف ترین عملکرد انسان بزرگوار، چشم پوشی از

خطاها و نامهربانی های دیگران است».


پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نیز در خطبه شعبانیه تأکید نمود تا

روزه داران در این ماه بیشتر اهل عفو و گذشت باشند.






سایت آیه های انتظار

ارسال شده در توسط محب مهدی
<   <<   11   12   13   14   15   >>   >