یا رب اگر ز کردهی ما پرده وا کنی
ما را به خجلت ابدی مبتلا کنی
ابلیس وار جامهی طغیان به بر کند
گر یک نفس به خویش کسی را رها کنی
هر کس به جان خویش جفا بیشتر کند
بر وی تو بیشتر ز ترحم وفا کنی
روزی دهی به مردم بیگانه صد هزار
کز صد هزار یک نفری آشنا کنی
از فعل خویش عارف و عامی کنند شرم
روزی که دستگاه عدالت به پا کنی
کس را مجال چون و چرا در بر تو نیست
با بندگان هر آن چه نمایی به جا کنی
گر گبر رو کند به برت بهر التجا
هر دم ز مهر حاجت او را روا کنی
هر کس به هر لباس که با عجز و التماس
در حضرت تو رو کند او را رضا کنی
چندین هزار مجرم و عاصی و رو سیاه
در یک نفس ز آتش دوزخ رها کنی
غیر از تو نیست راه پناهی برای خلق
باید تو روی لطف به احوال ما کنی
جز تو طبیب نیست امید است هر دو کون
این دردهای بی حد ما را دوا کنی
یارب تو قبلهگاه امیدی و چون کنم؟
گر دست ما ز دامن لطفت جدا کنی
باشد امید ما به درت آن که جمله را
از دوستان درگه آل عبا کنی
(اندر شمار ما همه را در صفشمار
از شیعیان پادشه لافتی کنی)
در روز رستخیزِ قیامت شفیع ما
سر خیل کائنات و شه انبیا کنی
شایستهی محبت لطف تو گر نهایم
رحمی به ما به خاطر شیر خدا کنی
یارب همین بس است تمنای ما که تو
هنگام مرگ، مدفن ما کربلا کنی
در آفتاب گرم قیامت مقام ما
زیر لوای احمد صاحب لوا کنی
از لطف بی حساب تو یارب بعید نیست
و به حرمت آن صفت که تو چنانی،
دریاب که می توانی.
الهی، عمر خود به باد کردم
و بر تن خود بیداد کردم؛
گفتی و فرمان نکردم،
درماندم و درمان نکردم.
الهی، اگر تو مرا خواستی
من آن خواستم که تو خواستی.
الهی، بهشت و حور چه نازم،
مرا دیده ای ده که از هر نظر بهشتی سازم.
الهی، در دل های ما جز تخم محبت مکار
و بر جان های ما جز الطاف و مرحمت خود منگار
برکشت های ما جز باران رحمت خود مبار.
به لطف، ما را دست گیر و به کرم، پای دار،
الهی حجاب ها از راه بردار
و ما را به ما مگذار
روز پنجم: بندگی
دعای روز پنجم
خدایا مرا در این روز از توبه و استغفار کنندگان قرار ده و از بندگان صالح
مطیع خود مقرر فرما و هم در این روز مرا از دوستان مقرب درگاه خود قرار ده ،
به حق لطف و رأفتت ای مهربانترین مهربانان عالم
گام اول در بندگی
امام رضا علیه السلام میفرماید: «اولین گام بندگی، شناخت
خدا و اصل شناخت او به توحید است.» (1)
جایگاه عبادت و بندگی
1 - هدف خلقت:
خداوند متعال فرمود:
«جن و انس را خلق نکردم مگر برای اینکه مرا بپرستند.»
2 - رستگاری:
حضرت علی علیه السلام:
«العبادة فوز ؛ عبادت رستگاری است.» (3)
3 - نشانه عنایت خداوند:
حضرت علی علیه السلام:
«اذا احب الله عبدا الهمه حسن العبادة; وقتی خداوند بندهای را دوست
بدارد خوب عبادت، کردن را به او میآموزد.» (4)
4 -بهترین وسیله تقرب به خدا:
حضرت علی علیه السلام:
«هیچ چیز مانند عبادت انسان را به خدا نزدیک نمیکند»(5)
شرایط عبادت
1 - فهم دین:
امام سجاد علیه السلام:
«لا عبادة الا بالتفقه; عبادت کامل نیست مگر با فهم و معرفت دینی.» (6)
2 - آگاهی:
حضرت علی علیه السلام:
«عبادتی که با آگاهی همراه نباشد، خیری در آن نیست.» (7)
3 - حضور قلب:
رسول خدا صلی الله علیه و آله:
«اعبد الله کانک تراه فان کنت لا تراه فانه یراک; خدا را آن گونه عبادت کن
شرح دعای روز پنجم در بیان آیت الله مجتهدی(ره)؛
مال حرام با استغفار پاک نمی شود
دعای روز پنجم:
اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِینَ وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ عِبَادِکَ الصَّالِحِینَ الْقَانِتِینَ وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ أَوْلِیَائِکَ الْمُقَرَّبِینَ
بِرَأْفَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِین. (1)
خدایا مرا در این روز از توبه و استغفار کنندگان قرار ده و از بندگان صالح مطیع خود مقرر فرما
و هم در این روز مرا از دوستان مقرب درگاه خود قرار ده به حق لطف و رأفتت ای مهربانترین
مهربانان عالم.
اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِینَ
خدایا در روز پنجم ماه رمضان من را از مستغفرین قرار بده.
استغفار شرایط دارد؛ کسی که مال حرام خورده با استغفار درست نمی شود، بلکه باید صاحبان مال را
راضی کند تا استغفار او پذیرفته شود ؛ اگر بدنت از مال حرام فربه و چاق شده است باید با روزه و کم
خوردن، آن گوشت های حرام را آب کنی ؛ اگر فردی قبلا شب تا به صبح در مجلس طرب و گناه به سر
می برده؛ الان که می خواهد توبه کند باید شب ها عبادت کند و احیاء بگیرد تا جبران گذشته بشود. (2)
پس این که می گوییم ؛ خدایا من را از مستغفرین قرار بده به این معناست که واقعا از گذشته خویش
پشیمان باشم و حقوق مردم را ادا کنم ؛ طوری نباشد که اگر گناهی کرده ام حالا که به آن گناه فکر
می کنم از فکر کردن به آن گناه لذت ببرم ؟! باید توبه راستین کرد.
* استغفار زبانی هم تاثیر دارد
اگر مقید باشید هر روز به تعداد مشخصی استغفار زبانی بکنید خوب است؛ به طوری که هفتاد مرتبه
استغفار کردن بعد از نماز عصر خوب است که در روایت هم وارد شده است. (3)
* خواص استغفار
الف- رهایی از غم و غصه
مَن اَکثَر الاستغفار جَعلُ الله مِن کلِ هَمٍّ فرجاً (4)
کسی که زیاد استغفار کند چهار چیز بدست می آورد؛ خدا غم و غصه را از دل و جان او بر می دارد؛
گاهی بدون هیچ دلیلی احساس غم و غصه کرده ام؛ و استغفار که می کنم؛ حالم خوب می شود شما هم
این مطلب را امتحان کنید.
ب- احساس امنیت
وَ مِن کُلِ خوفٍ اَمناً
انسان از خبرهای هولناک می ترسد مثلا؛ می گویند زلزله ای در راه هست ؛ یا آمریکا می خواهد به
ایران حمله کند و ... اینجا استغفار کن؛ که آن ترس و خوف را برطرف می کند و هیچ اتفاقی هم
نمی افتد ؛ آمریکا هم هیچ غلطی نمی تواند بکند. (5)
ج- نجات از تنگنا های زندگی
و مِن کُلِ ضِیقٍ مَخرَجاً
اگر در زندگی به بن بست خورده ای و مشکلاتت زیاد شده است استغفار کن؛ ازدواج کرده ای و
صاحبخانه جوابت کرده؛ هرچی می گردی جا پیدا نمی کنی؟! برو استغفار کن، خدا به دل یکی
می اندازد تا مشکل تو را حل کند و ... پس اگر در مشکلات و گرفتاری ها هستی و حاجتی داری
استغفار کن! البته؛ شرایط استغفار را هم رعایت کن.
د- زیاد شدن روزی
وَ یَرزقُهُ مِن حیثُ لا یَحتَسِبُ (6)
اگر استغفار کنی ؛ خداوند روزی تو را از محلی که گمان نداری می فرستد ؛ مثلا شمای طلبه هم مباحثه
خوب نداری اگر اهل استغفار باشی خدا یک هم بحث خوب به شما می دهد ؛ زن خوب نصیبت می شود؛
همسفر خوب پیدا می کنی و ... !
این را هم بدانیم که منظور از رزق تنها مال و ثروت دنیا نیست؛ فقط پول نیست! بلکه رزق شامل
امور معنوی هم می شود، رفیق خوب رزق است؛ همسفر خوب رزق است.
وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ عِبَادِکَ الصَّالِحِینَ الْقَانِتِینَ
خدایا من را از بندگان صالح خودت قرار بده؛ من را فرمانبردار خودت قرار بده اگر انسان اهل اطاعت
خدا باشد؛ خدا هم او را دوست خواهد داشت.
وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ أَوْلِیَائِکَ الْمُقَرَّبِینَ
خدایا من را از دوستان نزدیکت قرار بده! خداوند دوستان و بندگانی دارد که مقربین درگاه الهی هستند
ایشان «فِی مَقعَدِ صِدقٍ عِنَد مَلیکٍ مُقتدر» (7) هستند در مقام حضور الهی هستند ، در بهشت خاص الهی
وارد شده اند، خود بهشت مراتب دارد این گروه که عاشقان الهی بوده اند و عبادت ایشان بخاطر خدا
بوده مخاطب به این آیه قرآن هستند « فَادخُلی فی عِبادی وَ ادخلی جَنَتی ». (8) اگر داخل در بندگان
خدا شدی آنگاه در بهشت خاص الهی هم وارد خواهی شد.
بِرَأْفَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِین
خدایا این دعاهای ما را به رأفت و مهربانی خودت مستجاب کن؛ ای کسی که رحمتت از همه رحم
کنند گان بیشتر است.
* در آغوش رحمت الهی قرار بگیریم
در روایت آمده است که مهربانی و رحمت صد جزو است و در وجود پدر و مادر یکی از آن صد
تا قرار دارد، پس ببینید خداوند چقدر مهربان و رحیم است؛ فقط کافی است بگویی «خدا» تا در
آغوش رحمت الهی جای بگیری؛ تو اگر یک قدم به سوی خدا قدم برداری خدا ، دوان دوان به سوی تو
قدم بر می دارد «وَ الَّذینَ جاهَدُوا فینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنینَ » (9)
غنای خالق و عجز عابد است و بخشش بی دریغ معبود.
روزه، چه ارتباط عجیبی می آفریند! در برابر جبروتش زانو می زنی،
قلب می تپد و قفس چشم، پرنده اشک را می رهاند؛
آن گاه، شبنم حسی عجیب در پیشگاه معبود می چکد و
احساس می کنی عاشقی را درک کرده ای.
وقتی جسم آرام می گیرد، روح در تکاپوست و روزه، مجال تصفیه
روح است تا برای داشته ها و نداشته هایش برنامه ریزی
کند و قلعه قلب زیبایی، به همت او فتح شود.
ثانیه های آن را باید دریافت؛ وقتی نفس های روزه دار
تسبیح است و خوابش عبادت.
رو به این قبله حاجات کنم
آمدم تا که بگویم سخنی
با تو مولا که مدد کار منی
آمدم تا که خدایی گردم
آمدم با تو بگویم دردم
آمدم خواهش رحمت بکنم
طلب لطف و عنایت بکنم
آمدم تا که رضایت جویم
لوحه معصیتم را شویم
معصیت خانه خرابم کرده
از در عشق جوابم کرده
معصیت بر دل من رنگ زده
نقش رسوایی و هم ننگ زده
وای اگر پرده بیفتد به کنار
همه گردند ز عبرت بیدار
ابرو دار منی یا رباه
تو فقط یار منی یا رباه
مهربانتر ز تو نادیده دلم
مهربان از کرم تو خجلم
منکه شرمنده لطفت هستم
باز سوی تو بود این دستم
دست امید به سویت دارم
حاجت لطف نکویت دارم
بگذر از جرم و خطایم یارب
تا که من سوی تو آیم یا رب