سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیه های انتظار







doaerooze6.gif


 
دعاى روز ششم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم


اللهمّ لا تَخْذِلْنی فیهِ لِتَعَرّضِ مَعْصِتِکَ

ولا تَضْرِبْنی بِسیاطِ نَقْمَتِکَ

وزَحْزحْنی فیهِ من موجِباتِ سَخَطِکَ


بِمَنّکَ وأیادیکَ یا مُنْتهى رَغْبـةَ الرّاغبینَ
.

خدایا وا مگذار مرا در این روز در پى نافرمانیت روم

و مزن مرا با تازیانه کیفر و دور

و برکنارم بدار از موجبات خشمت

بحق احسان و نعمتهاى بى‌شمار تو

اى حد نهایى علاقه و اشتیاق مشتاقان
.




ارسال شده در توسط محب مهدی



 





تلاوت ترتیل جزء
ششم قرن کریم


برای شنیدن تلاوت قرآن بر روی تصویر بالا کلیک کنید






ارسال شده در توسط محب مهدی


6-روزه سپر آتش

قال رسول الله صلى الله علیه و آله:

الصوم جنة من النار.

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:

روزه سپر آتش (جهنم) است.


«یعنى بواسطه روزه گرفتن انسان از آتش جهنم در امان خواهد بود.»


الکافى، ج 4 ص 162






 


ارسال شده در توسط محب مهدی

 




یا علی و یا عظیم و ربنا

یا غفور و یا رحیم ای رب ما


تو عزیزی و سمیعی و بصیر

بی همانند و کریمی و امیر


ای خدا این ماه مهمانی توست

ماه مهمانی قرآنی توست


خود بزرگی و کرامت دادیش

هم فضیلت هم شرافت دادیش


ماه روزه ماه قرآن و نماز

ماه سوز و گریه و راز و نیاز


ماه نازل گشتن قرآن حق

آن کتاب هادی و فرقان حق


ماه معراج وشب قدر علی

ماه منشق گشتن بدر علی


رب منان و رئوف ای گردگار

بر گدایانت بیا منت گذار

داخلم کن در بهشت و جنتت

کن مرا مشمول لطف و رحمتت


تا که گردم همنشین مصطفی

زائر روی نکوی مرتضی


بشنوم صوت صوت دل انگیز حسین

سیر بینم روی آن نور دو عین


ای خدایا گر چه من ناقابلم

حب حیدر را مگیر از این دلم





ارسال شده در توسط محب مهدی

 




بارخدایا !

چگونه باور کنم آتشت را؟!

باوجودی که همیشه از تو

عشق دیدم و مهربانی !


پروردگارا !

چگونه باور کنم روی از من برگردانی؟!

باوجودی که همیشه و هرجا که صدایت کرد

روبروی چشمان کوچکم بودی!


بار الها !

چگونه باور کنم نخواستنت را ؟!

با وجودی که همواره خواستنت را حس کرده ام

و دوست داشتنت را.


غفورا !

چگونه باور کنم که مرا به دست غربت

و ماموران گناه می سپاری؟!

باوجودی که همیشه و در همه حال

پناهم بودی و تنهایم نگذاشتی !


رحیما !

مرا از آنروز که وجودی

جز وجود مهربانت نمی تواند

تسکین دل شکسته ام باشد

در پناه مهر خود نگهدار


معبودا !

مرا در آنروز که آسمان و زمین درهم می ریز

زیر سایه عشق خود قرار بده ،

تو خود می دانی که چقدر ضعیف هستم و ناتوان.


مهربانا !

ترس از خود را حاکم مطلق دلم قرار مده

و بجای آن عشقت را برمن حکمفرما نما.


رئوفا !

می دانم گناهان بسیار

و دلی آکنده از زشتی و پلیدی دارم ،

ولی امیدم به لطف توست...

ای امید بخش دلهای بی پناه


حبیبا !

نفسهایم را پر کن از عطر زیبای عشقت

دلم را مالامال از تولد کن و آغاز

روحم را با نگاه مهربانت آرام کن وزیبا

و صدایم را پر کن از آواز و سرود بودن

به مهربانیت ای مهربان ترین مهربانان








ارسال شده در توسط محب مهدی

 





روز ششم: گناه

دعای روز ششم

خدایا مرا در این روز به واسطه ارتکاب گناه خوار مساز و به ضرب

تازیانه قهرت کیفر مکن و از موجبات خشم و غضبت دور گردان ، به حق

احسان و نعمتهای بیشمار تو به خلق، ای منتهای آرزوی مشتاقان.










بعضی از گناهان

1 - ترک واجبات:

امام صادق علیه السلام: «بنده‏ای که یکی از واجبات را ترک کند،

خداوند به او نظر رحمت نمی‏کند و او را پاک نمی‏کند.» (1)



2 - حرام‏ خواری:

رسول خدا صلی الله علیه و آله: « هرگاه لقمه حرامی در شکم بنده

قرار گیرد، ملائک آسمان و زمین او را لعنت می‏کنند.» (2)



3 - کمک به ستمگران:

امام صادق علیه السلام: «کمک به ستمگران و علاقه به آن‏ها از گناهان کبیره است.» (3)


کسی که نمی‏تواند ترک گناه کند چه کند؟

شخصی خدمت امام حسین علیه السلام رسید و گفت:

من مرد گناهکاری هستم که صبر از گناه ندارم، مرا موعظه کن.



حضرت فرمود: با پنج ‏شرط هرچه می‏خواهی گناه بکن:

1 - روزی خدا را نخور، هر چه می‏خواهی گناه کن.

2 - جایی پیدا کن که خدا تو را نبیند و هر چه می‏خواهی گناه کن.

3 - از ولایت‏ خدا خارج شو و هر چه می‏خواهی گناه کن.

4 - جان به عزرائیل نده و هر چه خواهی گناه کن.

5 - به جهنم نرو و هر چه می‏خواهی گناه کن. (4)







سایت آیه های انتظار

ارسال شده در توسط محب مهدی

 



شرح دعای روز ششم در بیان آیت الله مجتهدی(ره)؛



دعای پیامبر در حق مردم ایران مستجاب شده است



دعای روز ششم:



اللَّهُمَّ لاَ تَخْذُلْنِی فِیهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِیَتِکَ وَ لاَ تَضْرِبْنِی بِسِیَاطِ نَقِمَتِکَ وَ زَحْزِحْنِی فِیهِ مِنْ مُوجِبَاتِ سَخَطِکَ بِمَنِّکَ


وَ أَیَادِیکَ یَا مُنْتَهَی رَغْبَةِ الرَّاغِبِین (1)

خدایا مرا در این روز بواسطه ارتکاب عصیانت خوار مساز و به ضرب تازیانه قهرت کیفر مکن و

از موجبات خشم و غضبت دور گردان به حق احسان و نعمتهای تو به خلق ای منتهای آرزوی مشتاقان.



* تفاوت گناه و تقوا



اللَّهُمَّ لاَ تَخْذُلْنِی فِیهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِیَتِکَ



خدایا من را بخاطر تعرض به گناهان خوار نکن؛ گناه انسان را خوار و ذلیل می کند؛ اما تقوا انسان را

عزیز می کند، هرچند تحصیلات عالیه داشته باشی؛ مال و مکنت آنچنانه داشته باشی، ولی اگر گناهکار

باشیخوار و ذلیلی خوار هستی؛ اما اگر بندگی کنی خدا محبتت را به دل دیگران می اندازد .



تقوی محبت می آورد:



« إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا » (2)


مردم شیخ محمد حسین زاهد را دوست داشتند؛ چرا؟ چون اهل تقوی بود.


وقتی به قبرستان ابن بابویه می روید، حتما به زیارت سه قبر بروید؛ شیخ صدوق؛ شیخ محمد زاهد؛ شیخ

رجب علی خیاط؛ شیخ محمد حسین زاهد زندگی ساده ای داشت خیلی ها با اینکه ایشان را ندیده اند ولی محبت او

را در دل دارند و این ها همه بخاطر تقوی است.



نمونه دیگر از صالحین:



مرحوم شیخ محمد تقی بافقی؛ ایشان وقتی کسی ایشان نگاه می کرد به یاد خدا می افتاد؛ روزی خدمت

ایشان بودیم و توصیه ای کرد؛ آن هم چه توصیه ای.

ایشان فرمود: «رفقا؛ بیایید از امروز باور کنیم که یک خدایی داریم » و در این هنگام همه منقلب شدیم اگر

انسان باور کند که خدایی دارد دیگر گناه نمی کند.



وَ لاَ تَضْرِبْنِی بِسِیَاطِ نَقِمَتِکَ



خدایا مرا با تازیانه عذابت مزن؛ این سیل ها و زلزله هایی که گاهی اتفاق می افتند، این ها تازیانه های

عذاب اند؛

جمله ذرات زمین و آسمان لشکر حقند گاه امتحان (3)



این سیل و زلزله ها ... لشکر خدا هستند؛ چرا می گوئید؛ قهر طبیعت؟! کسی که توجه داشته باشد می فهمد که

این امور عذاب است، این ها عذاب است و بدانیم که آسمان و زمین لشکر حق اند. حشرات و حیوانات هم لشکر

خدا هستند اینکه می بینید ملخ ها به جایی هجوم می برند و.. این ها به امر خدا حمله کرده اند و لشکر یان

خداوند هستند.


چند سال پیش قرار بود در تهران هم عذاب بیاید؛ ولی امام حسین (علیه السلام) شفاعت کردند و عذاب

رفع شد! و این به برکت بیرق ها و عزاداری هایی بود که مردم برای امام حسین (علیه السلام) بر پا می کنند.



این را هم بدانیم که ایران بهترین کشور در جهان است ؛ مملکتی که رهبر آن شیعه باشد ؛ رییس جمهور آن

شیعه باشد؛ رییس مجلس آن شیعه باشد ؛ و تمامی سران آن شیعه باشند فقط ایران است. و این ها بخاطر

دعای پیامبر است ؛ هنگامی که پیامبر برای امیر المومنین از مردم بیعت می گرفتند فرمودند: « اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ

وَالَاهُوَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ » (4) خدایا هر که علی را یاری می کند یاری

کن و هرکه او را خوار می دارد خوار و ذلیلش کن.



کسانی که علی را بیست و پنج سال خانه نشین کردند، الان خوار هستند؛ در حالی که رهبر انقلاب آیت الله

خامنه ای به عنوان رهبر شیعه باعث افتخار شیعه است؛ انسان وقتی به ایشان نگاه می کند مسرور می شود

باید به وجود ایشان افتخار کنید. لذا قدر ایران را بدانید ؛ قدر رهبر را بدانید؛ قدر مراجع بزرگوار تقلید را

بدانید.



وَ زَحْزِحْنِی فِیهِ مِنْ مُوجِبَاتِ سَخَطِکَ



خدایا از موجبات سخط و خشمت مرا دور بدار ؛ در روایت وارد شده است که بعضی گناهان خدا را به غضب

می آورد، آنگاه خدا قسم می خورد که به عزت و جلال خودم هرگز تو را نمی بخشم !! با اینکه خدا ارحم

الراحمین است (5)



خدا از من طلبه انتظار ندارد که به زن مردم نگاه کنم ؛ اینجا خدا به غضب می آید؛ خدا هفتاد گناه جاهل

را می بخشد و هنوز یک گناه عالم را نبخشیده است و کار برای اهل علم سخت تر است « یُغْفَرُ لِلْجَاهِلِ

سَبْعُونَ ذَنْباًقَبْلَ أَنْ یُغْفَرَ لِلْعَالِمِ ذَنْبٌ وَاحِدٌ » (6)



بِمَنِّکَ وَ أَیَادِیکَ



خدایا مرا از موجبات سخط و قهرت دور کن به حق احسان و نعمت هایی که به من داده ای



یَا مُنْتَهَی رَغْبَةِ الرَّاغِبِین



ای خدایی که منتهای رغبت مشتاقان هستی این دعا های من را مستجاب کن.



عواقب ترک امر به معروف و نهی از منکر



خداوند تبارک و تعالی به شعیب پیامبر( ع) فرمود: می خواهم صد هزار نفر از قوم تو را عذاب کنم ؛

چهل هزار از بدان ؛ شصت هزار از خوبان؟!!



حضرت سوال کردند :چرا و علت آن چیست ؟ چرا خوبان هم باید عذاب شوند؟!خطاب رسید: برای اینکه

خوبان نهی از منکر نمی کردند ؛ از گناه بدان ناراحت نبودند (7)



اینکه می گویند خشک و تر با هم می سوزند غلط است، چوب تر که نمی سوزد؛ اگر می سوزد بخاطر این

است که آن چوب تر هم در اثر رفت و آمد با بدان به مرور خشک شده است لذا عذاب، او را هم می گیرد.



تویی که نماز خوان هستی نباید به مجالس عروسی گناه بروی؛ چرا رفته ای؟! حتی اگر در مجلس فاتحه؛

مداح غنا می خواند باید از مجلس خارج شد.

 


سایت آیه های انتظار


ارسال شده در توسط محب مهدی




بوی خدا





ای ماه خدا، رمضان!

وقتی که می آیی، همه چیز بوی خدا می گیرد؛

بوی بهشت، بوی عرش.


وقتی که می آیی، سرانجام همه کارها به نشستن

بر سر سُفره خدا ختم می شود.


وقتی که می آیی، سلام ها ساده

می شوند و نگاه ها، بی آلایش.


وقتی که می آیی، ثانیه ها در گرسنگی

و تشنگی آدم ها، با حس قشنگی می گذرند.


با آمدن تو، روزنه امیدی بر عصیان آدم ها گشوده

می شود و غنچه بندگی ها، گُل می کند.


مَفَرّی از هیاهوها و سیاهی ها به سوی نور پیدا می شود؛

گریزی به سوی کهکشان عرش؛ گریزی به سوی خدا.


با آمدن تو، همه جا سبز می شود، همه آسمانی می

شوند و همه چیز بوی خدا می گیرد.






فاطمه پهلوان علی آقا



سایت آیه های انتظار

ارسال شده در توسط محب مهدی

مهم است که آب بدنتان را تأمین کنید






در این روزهای بلند تابستانی مهم‌ترین مسئله


برای روزه داران تأمین آب بدن است.



زمانی که پای سفره‌ی افطار نشستید و روزه‌تان را باز کردید


تا سحر باید به میزان زیادی مایعات مصرف کنید.

 

توجه داشته باشید سحری را حذف نکنید و قبل از اذان صبح


نیز به اندازه کافی مایعات بنوشید تا در طول روز کمتر


تشنه شوید و آب بدنتان حفظ شود.



از میوه‌های آب دار مانند هندوانه غافل نشوید.


سبزی خوردن را در افطار و سحر داشته باشید.



شوید و جعفری به شما کمک می‌کند.


بعد از افطار فراموش نکنید که آب، چای، آب‌میوه‌های


طبیعی و میوه‌های آبدار میل کنید.





 

سایت آیه های انتظار


ارسال شده در توسط محب مهدی


 




قرآن کریم می فرماید: کسانى که از عبادت و بندگى پروردگار امتناع ورزند و این امتناع از تکبر

و خودبینى آنها سرچشمه بگیرد، خداوند همه آنها را در روز رستاخیز حاضر خواهد ساخت و به

هر کدام کیفر مناسب خواهد داد. در آن روز به آنها که داراى ایمان و عمل صالح بوده‏اند

پاداششان را به طور کامل خواهد داد و از فضل و رحمت خود بر آن خواهد افزود؛

ولی کسانی را که از بندگى خدا امتناع ورزیدند و راه تکبر را پیش گرفتند به

عذاب دردناکى گرفتار خواهد کرد.(1)


استنکاف یعنى امتناع و انزجار از چیزى. این حالت در مورد عبادت و بندگى خدا، گاهى

ریشه در جهل و نادانى دارد و گاهى به خاطر تکبر و خودبینى و سرکشى است.



علامه طباطبایی(ره) می فرماید: استنکاف به تنهایى باعث سخط الهى نمى‏شود، زیرا استنکاف

دو جور ممکن است باشد، یکى از نادانى و استضعاف و دیگرى از استکبار، آن استنکافى باعث

خشم و غضب الهى مى‏شود که برخاسته از روح استکبار باشد.(2)


قانون قرآن این است: اگر کسى نسبت به آنچه که باید ایمان بیاورد، کفر بورزد و راه مؤمنان

را رها کرده و در راه کافران قرار گیرد، اعمال او بر باد می رود و در آخرت در زمره زیانکاران

خواهد بود کفر، تمام اعمال و عبادات گذشته انسان را نابود می کند



وَ مَن یَکْفُرْ بِالْایمَانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَ هُوَ فىِ الاَْخِرَةِ مِنَ الخَْاسِرِینَ(5- مائده)


قانون قرآن این است: اگر کسى نسبت به آنچه که باید ایمان بیاورد، کفر بورزد و راه مؤمنان

را رها کرده و در راه کافران قرار گیرد، اعمال او بر باد می رود و در آخرت در زمره

زیانکاران خواهد بود.

«کفر به ایمان» یعنی آدمى به آنچه که مى‏داند حق است عمل نکند؛ مانند اینکه می داند اسلام حق

است ولی مشرکین را دوست بدارد و با آنان اختلاط کند و نیز مانند کسی که می داند نماز و روزه

و زکات و حج، جزء دین و از ارکان آنند ولی با این حال آنها را ترک کرده و به آنها عمل نکند.(3)


فرق بین کافر و فاسق


قرآن کریم ماه رمضان


نکته دیگر اینکه «کفر به ایمان» در مورد کسى صادق است که همواره عمل به مقتضاى ایمان خود

را ترک کند و همیشه و به طور دائم بر خلاف علم خود عمل نماید از این رو کسى که در زندگیش

گاهی حق را مى‏پوشاند و بر خلاف علم و ایمانش عمل مى‏کند به چنین کسى نمى‏گویند به ایمانش

کفر ورزیده؛ بلکه مى‏گویند او مرتکب فسقى شده است.(4)

در هیچ شرایطی ظلم نکنید

یَأَ ایهَُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ کُونُواْ قَوَّامِینَ لِلَّهِ شهَُدَاءَ بِالْقِسْطِ وَ لَا یَجْرِمَنَّکُمْ شَنََآنُ قَوْمٍ عَلىَ أَلَّا تَعْدِلُواْ

اعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى‏ وَ اتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ (8- مائده)



این آیه می گوید: اى اهل ایمان! براى خدا قیام کنید و شهادت عادلانه دهید. دشمنى گروهى نباید

سبب شود که عدالت را رعایت ننمایید. عدالت ورزید که آن به تقوا نزدیکتر است و از خدا

پروا داشته باشید زیرا که خداوند به آنچه انجام مى‏دهید، آگاه است.

"شنئان" به معنای بغض و کینه ایست که همراه فاصله گرفتن باشد.(5) آیه مورد بحث در مورد شهادت

دادن به ناحق علیه کسى است که در آن، شاهد به دلیل بغضى که نسبت به مشهود علیه دارد سعی

می کند تا با ضایع کردن حق او، انتقام خود را از او بگیرد.

آیه در صدد آن است که مومنین را از چنین ظلمی در شهادت باز دارد ظلمی که ممکن است در اثر

وجود سابقه دشمنی بین آنها در شهادت صورت پذیرد. از این رو شهادت را مقید به قسط کرد و فرمود:

باید که شهادت شما به قسط و به حق باشد و در شهادت دادن کینه ها و غرضهاى شخصى را دخالت

ندهید.(6) آنگاه به دلیل اهمیت موضوع بار دیگر روى مساله عدالت تکیه کرده و مى‏فرماید:

عدالت بورزید که به پرهیزگارى نزدیکتر است و از آنجا که عدالت مهمترین رکن تقوا و

پرهیزگارى است به عنوان تاکید اضافه مى‏کند: از خدا پروا داشته باشد؛ زیرا خداوند از تمام

اعمال شما آگاه است.(7)

منظور از «محارب» کسى است که با تهدید اسلحه به جان یا مال مردم تجاوز کند؛ اعم از اینکه

به صورت دزدان سرگردنه‏ در بیرون شهرها چنین کارى کند و یا در داخل شهر؛ مانند افراد

چاقوکشى که حمله به جان و مال و نوامیس مردم مى ‏کنند



حکم محارب در قرآن

إِنَّمَا جَزَؤُاْ الَّذِینَ یحَُارِبُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ یَسْعَوْنَ فىِ الْأَرْضِ فَسَادًا أَن یُقَتَّلُواْ أَوْ یُصَلَّبُواْ أَوْ تُقَطَّعَ

أَیْدِیهِمْ وَ أَرْجُلُهُم مِّنْ خِلَافٍ أَوْ یُنفَوْاْ مِنَ الْأَرْضِ ذَالِکَ لَهُمْ خِزْىٌ فىِ الدُّنْیَا

وَ لَهُمْ فىِ الاَْخِرَةِ عَذَابٌ عَظِیمٌ(33)



این آیه، جزاى افراد متجاوزى را که اسلحه به روى مسلمانان مى‏کشند و با تهدید به مرگ و

حتى کشتن، اموالشان را به غارت مى‏برند با شدت هر چه تمامتر بیان مى‏کند و مى‏گوید: کیفر کسانى

که با خدا و پیامبر(ص) به جنگ بر مى‏خیزند و در روى زمین دست به فساد مى‏زنند این است که

یکى از این چهارمجازات در مورد آنها اجراء شود: نخست اینکه کشته شوند؛ دیگر اینکه به

دار آویخته شوند؛سوم اینکه دستو پاى آنها به طور مخالف (دست راست با پاى چپ) بریده

شود و چهارم اینکه از سرزمینى که در آن زندگى می کنند تبعید شوند. مگر کسانى که پیش

از دسترسى به آنها توبه و بازگشت کنند که مشمول عفوخداوند خواهند شد.(8)


چند نکته:


1. منظور از «محارب» کسى است که با تهدید اسلحه به جان یا مال مردم تجاوز کند؛ اعم

از اینکه به صورت دزدان سرگردنه‏ در بیرون شهرها چنین کارى کند و یا در داخل شهر؛

مانند افراد چاقوکشى که حمله به جان و مال و نوامیس مردم مى‏کنند.

2. منظور از قطع دست و پا، همان مقدارى است که در مورد سرقت بیان گردیده؛ یعنى

تنها بریدن چهار انگشت از دست یا پا مى‏باشد.

3. مجازاتهاى چهارگانه فوق، متناسب با چگونگى جرم و جنایتى است که انجام گرفته

و به تشخیص دادگاه عدل اسلامی در مورد محارب اعمال می شود.

4. ناگفته پیدا است شدت عمل فوق العاده‏اى که اسلام در مورد محاربان به خرج داده براى

حف0خونهاى بى‏گناهان و جلوگیرى از حملات و تجاوزهاى افراد قلدر و زورمند و جانى و چاقوکش

و آدمکش به جان و مال و نوامیس مردم بى‏گناه است‏.

5. از جمله پایانی آیه استفاده مى‏شود که حتى اجراى حدود و مجازاتهاى اسلامى مانع از کیفرهاى

آخرت نخواهد شد.(9)


اصل توسل را به عنوان یکی از آموزه های حقیقی و دستورات جدی قرآن ثابت می کند؛ اما اینکه

مصادیق توسل چیست و با چه اموری می توان به خدا نزدیک شد مطلبی است که در آیه وجود ندارد

و باید به کمکادله دیگر تک تک آنها را ثابت کرد؛ مانند آنچه که امیرالمومنین (ع) در خطبه 110

نهج البلاغه می فرماید.

مشکل کسانی که شعائر دینی را به تمسخر می گیرند بی عقلی آنهاست

آیه ای که اصل توسل را ثابت می کند

یَأَ ایُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَ ابْتَغُواْ إِلَیْهِ الْوَسِیلَةَ وَ جَاهِدُواْ فىِ سَبِیلِهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ(35)


در این آیه روى سخن به افراد با ایمان است و به آنها سه دستور براى رستگار شدن داده شده:

نخست مى‏گوید: اى کسانى که ایمان آورده‏اید: تقوا و پرهیزگارى پیشه کنید. سپس دستور مى‏دهد که

وسیله‏اى براى تقرب به خدا انتخاب نمائید و سرانجام دستور به جهاد در راه خدا مى‏دهد.

موضوع مهمى که در این آیه وجود دارد دستورى است که در باره انتخاب «وسیله» در این آیه به

افراد با ایمان داده شده است. «وسیله» در اصل به معنى تقرب جستن و یا چیزى است که باعث

تقرب به دیگرى از روى علاقه و رغبت مى‏شود. بنابراین وسیله در آیه فوق معنى بسیار وسیعى

دارد و هر کار و هر چیزى را که باعث نزدیک شدن به پیشگاه مقدس پروردگار ‏شود را شامل

مى‏گردد(10) و اختصاص آن به جهاد و روزه و چند کار خاص که از سوی برخی فرقه های

اسلامی مطرح می شود ادعایی است بی دلیل.

نکته دیگر اینکه این آیه، اصل توسل را به عنوان یکی از آموزه های حقیقی و دستورات جدی قرآن

ثابت می کند؛ اما اینکه مصادیق توسل چیست و با چه اموری می توان به خدا نزدیک شد مطلبی است که

در آیهوجود ندارد و باید به کمک ادله دیگر تک تک آنها را ثابت کرد؛ مانند آنچه که امیرالمومنین

(ع) در خطبه110 نهج البلاغه می فرماید.

مراد از تقوا بعد از ایمان که در آیه آمده است، پرهیز از محرمات الهى و گناهان کبیره است‏ و منظور از

سیئات، گناهان صغیره است که خدا وعده گذشت از آنها را به شرط ترک کبائر داده است

مشکل کسانی که شعائر دینی را به تمسخر می گیرند بی عقلی آنهاست

وَ إِذَا نَادَیْتُمْ إِلىَ الصَّلَوةِ اتخََّذُوهَا هُزُوًا وَ لَعِبًا ذَالِکَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا یَعْقِلُونَ(58- مائده)

منظور از «نادیتم؛ ندا می کنید» اذانى است که در اسلام قبل از هر نماز واجب یومیه تشریع شده است‏.(11)

آیه می فرماید: هنگامى که شما مسلمانان را به سوى نماز دعوت مى‏کنید، آن را به باد استهزاء و بازى

مى‏گیرند. سپس علت عمل آنها را چنین بیان مى‏کند: این به دلیل آن است که‏ آنها جمعیت نادانى مى‏باشند و

از درک حقایق بدورند؛ زیرا نمى‏توانند به این اعمال دینى و عبادتهایى که عبادت حقیقى اند به دیده تحقیق

بنگرند و فواید آن را که همانا نزدیکى به خداى تعالى و تحصیل سعادت دنیا و آخرت است درک کنند.(12)

تنها راه نجات اهل کتاب


وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْکِتَابِ ءَامَنُواْ وَ اتَّقَوْاْ لَکَفَّرْنَا عَنهُْمْ سَیَِّاتهِِمْ وَ لَأَدْخَلْنَاهُمْ جَنَّاتِ النَّعِیمِ(65- مائده)


قرآن می گوید: اگر اهل کتاب که اسلام را نپذیرفته اند، ایمان بیاورند و به مانند سایر مسلمانان عقاید

آخرین شریعت الهی را پذیرفته و باور کنند و سپس بر اساس آن باورها به دستورات آن نیز عمل کنند مورد

عنایت الهی قرار گرفته و با ورود به بهشت، رستگار خواهند شد.(13)



مراد از تقوا بعد از ایمان که در آیه آمده است، پرهیز از محرمات الهى و گناهان کبیره است‏ و

منظور از سیئات، گناهان صغیره است که خدا وعده گذشت از آنها را به شرط ترک کبائر داده است.(14)





ارسال شده در توسط محب مهدی
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >