شهادت مظلومانه مولود کعبه ؛ مولی الموحدین ، امیر مومنین
حضرت علی علیه السلام بر شیفتگان خاندان عصمت و طهارت
علیهم السلام تسلیت باد
محراب کوفه امشب در موج خون نشسته
یا عرش کبریا را سقف و ستون شکسته
سجاده گشته رنگین از خون سرور دین
یا خاتم النبیین، یا خاتم النبیین
از تیغ کینه امشب فرقی دو نیم گردید
رفت آن یتیم پرور، عالم یتیم گردید
دیگر نوای تکبیر از کوفه بر نیامد
نان آور یتیمان دیگر ز در نیامد
غمخوار دردمندان امشب شهید گردید
امشب جهان ز فیض حق ناامید گردید
تنها نه خون به محراب از فرق مرتضی ریخت
امشب شرنگ بیداد در کام مجتبی ریخت
امشب به کوفه بذر کفر و ضلال کِشتند
مرغان کربلا را امشب به خون کشیدند
تیغ نفاق امشب بر فرق وحدت آمد
امشب به نام سجاد خط اسارت آمد
امشب به محو خادم، خائن دلیر گردید
آری برادر امشب زینب اسیر گردید
باب عدالت امشب مسدود شد بر انسان
امشب بنای وحدت در کوفه گشت ویران
امشب جهان ز فیض حق ناامید گردید
امشب بنام قرآن، قرآن شهید گردید
سجاده گشته رنگین از خون سرور دین
یا خاتم النبیین، یا خاتم النبیین
"حمید سبزواری"
شب قدر واژهای قرآنی است. این شب در قرآن، در سوره قدر، با صفت «مبارکه» یاد شده و بهتر از هزار ماه دانسته شده است. « انا انزلنه فی لیله مبارکه» و «لیله القدر خیر من الف شهر »
(ما قرآن را در شب مبارک فرو فرستادیم) و (شب قدر از هزار ماه برتر است) .
در شب قدر، همه امورات عالم اندازهگیری میشود و به تصویب حجت خدا در هر زمان میرسد. دقیقاً معلوم نیست شب قدر کدام شب است؛ گروهی آن را در طول سال محتمل میدانند و گروهی در ماه رمضان، گروهی یکی از 12 شب آخر این ماه و گروهی یکی از شبهای بیست و یکم، بیست و سوم و نوزدهم ماه رمضان را شب قدر میدانند. شیعیان نیز عموماً شب بیست و سوم را شب قدر میدانند.
این شب دارای اعمال فراوانی است که در کتب دعایی مذکور است. خوابیدن در شب قدر مذموم و شبزندهداری در آن مستحب است.
بنا بر روایات، روز قدر هم به اندازه شب قدر ارجمند است. دعا و استغفار در شب قدر، وظیفه دانسته شده است و رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم بر دعا در آن و طلب عافیت از خداوند تأکید فرموده است.
فضیلت شب قدر
شب قدر از شبهای مقدس و متبرک اسلامی است. خداوند در قرآن مجید از آن به بزرگی یاد کرده و سورهای نیز به نام «سوره قدر» نازل فرموده است.
در تمام سال، شبی به خوبی و فضیلت شب قدر نمیرسد. این شب شب نزول قرآن، شب فرود آمدن ملائکه و روح نیز نام گرفته است.
عبادت در شب قدر برتر از عبادت هزار ماه است. در این شب، مقدرات یک سال انسانها و روزیها، عمرها و امور دیگر مشخص میشود.
ملائکه در این شب بر زمین فرود میآیند، نزد امام زمان علیه السلام میروند و آنچه را برای بندگان مقدر شده بر ایشان عرضه میدارند.
شبزندهداری و تلاوت قرآن و مناجات و عبادت در این شب، بسیار توصیه و تأکید شده است.
در بعضی از تفاسیر آمده است که روزی پیامبر اکرم فرمود:«یکی از بنی اسرائیل لباس جنگ پوشید و هزار ماه (هشتاد سال) از تن بیرون نیاورد و پیوسته مشغول یا آماده جهاد فی سبیل الله بود.»
یاران پیامبر تعجب کردند و آرزو کردند چنین فضیلت و افتخاری برای آنها نیز میسر شود؛ در این هنگام بود که سوره قدر نازل شد و بیان شد که « شب قدر از هزار ماه عبادت و جهاد برتر است.»
منابع:
-المیزان، ج 18، ص 138
- مفاتیح الجنان
-تفسیر نمونه ج 27 ص 181
- مجمع البیان ج 10 ص 405
التماس دعا
برنامه های تالار آیه های انتظار در هفته جاری
شروع برنامه ها هرشب ساعت : 10:15دقیقه
ماه مبارک رمضان هرشب از ساعت : 9:30 دقیقه
لطفا نظرات،انتقادات وپیشهنادات خود را در
خصوص برنامه های تالار درصفحه نظرات
وبلاگ بنویسید
برای استفاده از برنامه های هرشب گروه آیه های انتظاردریاهومسنجرآی دی زیررا ادد کنید
ayehhayeentezar_room
جهت عضویت در گروه آیه های انتظار
اینجا کلیک کنید
میلاد فرخنده کریم اهل بیت .دومین گل بوستان امامت و ولایت ؛
امام حسن محبتی علیه السلام بر شیفتتگان خاندان عصمت
و طهارت علیهم السلام مبارک باد
ای مولود خجسته رمضان! ای بدر تمام ماه خدا! تو تنهاترین فرزند رمضانی و آسمان، در پیشگاه کرم و بخشش تو، با این همه ابرهای باران زایش، گمشده ای غریب بیش نیست. رسول رحمت، تو را بر شانه های خویش سوار می کرد و بر تو مباهات می نمود. تو ادامه محمد (ص) و کرانه علی (ع) هستی. تو امام مایی و ما مُرید و دلداده تو. و اینک در بهار شکفتن تو، در فصل خدا، بر خود از رهبری تو می بالیم و بر نامت که زینت همه خوبی ها و نیکی هاست، افتخار می کنیم.
نخستین مظهر و نشانهی کوثر که بر دامان پاک فاطمهی اطهر (س) پا به عرصهی گیتی نهاد امام حسن علیه السلام بود.آن حضرت در مقدسترین ماههای سال قمری یعنی پانزدهم رمضان سال سوم هجرت چشم به جهان گشود.
امام مجتبی علیه السلام در دامان حضرت زهرا (س) بزرگ شد. او از همان دوران کودکی از نبوغ سرشاری برخوردار بود وی با حافظهی نیرومندش، آیاتی را که بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نازل میشد، میشنید و همه را حفظ میکرد و وقتی به خانه میرفت برای مادرش میخواند و حضرت فاطمه (س) آن آیات و سخنان رسول الله صلی الله علیه و آله را برای حضرت علی علیه السلام نقل میکرد و علی علیه السلام به شگفتی میپرسید: این آیات را چگونه شنیده است؟ و زهرای مرضیه میفرمود: از حسن علیه السلام شنیدهام.
امام حسن علیه السلام در طول زندگی پر برکتش همواره در راه هدایت و ارشاد مردم گام بر میداشت و شیوهی برخوردش با عموم مردم - حتی دشمنان - چنان جالب و زیبا بود که همه را به خود جذب میکرد.
یکی دیگر از صفات برجستهی امام مجتبی علیه السلام انفاق و بخشش بیسابقهی اوست.
تاریخ نگاران نوشتهاند: امام حسن علیه السلام دوبار تمام ثروت خود را در راه خدا خرج کرد و سه بار داراییاش را به دو نصف کرده، نیمی را برای خود گذاشت و نصف دیگر را در راه خدا انفاق کرد.
به استحضار دوستان عزیز می رسانیم که در ماه مبارک رمضان همانند سال قبل هرشب یک جزء قرآن کریم تلاوت خواهدشد . به همین دلیل شروع برنامه های تالار در این ماه مبارک از ساعت 9:30 دقیقه خواهد بود
التماس دعا
برنامه های تالار آیه های انتظار در هفته جاری
شروع برنامه ها هرشب ساعت : 10:15دقیقه
ماه مبارک رمضان هرشب از ساعت : 9:30 دقیقه
لطفا نظرات،انتقادات وپیشهنادات خود را در
خصوص برنامه های تالار درصفحه نظرات
وبلاگ بنویسید
برای استفاده از برنامه های هرشب گروه آیه های انتظاردریاهومسنجرآی دی زیررا ادد کنید
ayehhayeentezar_room
جهت عضویت در گروه آیه های انتظار
اینجا کلیک کنید
چگونه خلیفة الله شویم ؟
عبادت، در جمع زیستن و براى جمع زیستن است. این که عبادت بیشتر به صورت جمعى مطرح مىشود و بر مسجد و جمعه و جماعت تاکید مىشود، براى این است که شناخت انسان به خویش منحصر نشود و به دیگران نیز سرایت کند. ما آفریده نشدهایم که تنها گلیم خود را ازآب بیرون بکشیم بلکه باید درمتن قرار بگیریم نه در حاشیه. در جمع زندگى کنیم نه در دیر. به فکر چارهجویى ازدیگران باشیم نه تنها چارهجویى از خویشتن . به هرحال، بحث ما درباره شناخت نیست که بحثى است طولانى و از آن مىگذریم. اما آن چه گفتنى است، این است که انسان چگونه باید خود را بسازد و چگونه باید خود را آماده کند تا انسانى الهى گردد، تا قابلیت خلیفة الله شدن پیدا کند. خودسازى به این است که منش خود را به گونهاى تغییر دهیم که پروردگار مىخواهد، و به عبارت دیگر: اگر هم طبیعت ما مایل به تکبر و خودخواهى است، باید نفس خویشتن را چنان ریاضت دهیم که از فراز کبر و نخوت فرود آید و به تواضع و فروتنى گراید. اگر طبیعت ما، به بخل تمایل بیشترى دارد، چون این صفت مورد نکوهش خداوند و تمام پیامبران و اولیاء و خردمندان مىباشد، پس باید از آن دست برداشت و سخاوتمند شد. خلاصه باید صفات سلبیه (منفى) را از قلب زدود، چنان که صفات ثبوتیه را چون جامهاى تمیز و زیبا در بر کرد.
چه باید کرد ؟
ادامه دارد.....
به استحضار دوستان عزیز می رسانیم که در ماه مبارک رمضان همانند سال قبل هرشب یک جزء قرآن کریم تلاوت خواهدشد . به همین دلیل شروع برنامه های تالار در این ماه مبارک از ساعت 9:30 دقیقه خواهد بود
التماس دعا
برنامه های تالار آیه های انتظار در هفته جاری
شروع برنامه ها هرشب ساعت : 10:15دقیقه
ماه مبارک رمضان هرشب از ساعت : 9:30 دقیقه
لطفا نظرات،انتقادات وپیشهنادات خود را در
خصوص برنامه های تالار درصفحه نظرات
وبلاگ بنویسید
برای استفاده از برنامه های هرشب گروه آیه های انتظاردریاهومسنجرآی دی زیررا ادد کنید
ayehhayeentezar_room
جهت عضویت در گروه آیه های انتظار
اینجا کلیک کنید
نخستین کارى که باید در ارتباط با ((ماه مبارک)) انجام گیرد, بدست آوردن نگاه صحیح نسبت به آن مى باشد, نگاهى برگرفته از آنچه که کتاب خدا و پیشوایان راستین الهى به انسان ارایه کرده اند. بدین ترتیب انسان مومن, در آغاز و پیش از انجام هرگونه رفتار و برخورد با این ماه, در تب و تاب به دست آوردن آگاهى از ((چیستى ماه رمضان)) و کسب معرفت لازم درباره مقام, موقعیت و جایگاه آن است.آن گونه که امام زین العابدین (ع) این آگاهى و معرفت را ملتمسانه از پروردگارش طلب مى کند:
((اللهم صل على محمد وآل محمد والهمنا معرفه فضله واجلال حرمته...))6خدایا بر محمد و آل او درود فرست و شناخت فضیلت ماه رمضان و بزرگداشت حرمتش را به ما الهام فرما.
برخوردارى از درک درست از ماه مبارک رمضان, زمینه و موجبات به دست آوردن مواهب و برکات الهى و هدایا و عطایاى ربانى در این ماه را فراهم مى نماید.
نعمتى بسیار بزرگ و موهبتى بسیار عظیم است که بى تردید هر کس با بهره مندى از آن نیکبختى خود را رقم زده, قله سعادت و ظفرمندى را فتح کرده و مدال پر افتخار رستگارى را نصیب خود مى کند. نعمتى که از شدت گرانقدرى و ارجمندى نمى توان براى آن قیمت و بهایى تعیین کرد. از این رو سزاوار است, کسى که از این نعمت بزرگ بهره مند گردید خداوند را شکر فراوان و سپاس بسیار گوید; ((لو علمتم ما لکم فى شهر رمضان لزدتم الله تعالى ذکره شکرا))9 اگر آنچه را که در ماه رمضان براى شما قرار داد شده مى دانستید فراوان شکر خدا مى گذاشتید.
گفت پیغمبر که نفحت هاى حق اندر این ایام مىآرد سبق گوش و هش دارید این اوقات رادر ربایید این چنین نفحات را پیامبر فرمود, بوهاى خوش الهى, عنایت و رحمت ها و دم مبارک خداوندى در این ایام بیشتر است و پى درپى مىآید. یعنى در تمام اوقات و در همه ساعات نفحات الهى درمى رسد و بر دیگر نفحات سبقت مى گیرد. اى کسانى که نفحات الهى را طالب هستید این اوقات را که نفحه حق به شما مى رسد با گوش هوش, غنیمت شمرید و این ساعات لطیف و شریف را دریابید.
راز مبارکى ماه رمضان
بى تردید مبارکى و نامبارکى و سودمندى و زیان بارى هرچیزى که به انسان منتسب مى شود, با حیات آدمى و ابعاد وجودى او رابطه اى تنگاتنگ و گسست ناپذیر داشته و با مصالح و مفاسد حیات و جنبه هاى مختلف وجود او ارتباط کامل دارد. به همین علت, براى پى بردن به ((مبارکى)) ماه رمضان و برکت زایى آن براى انسان, توجه و تامل در نکات زیر ضرورى است:
1ـ حقیقت حیات و گوهر وجود انسان روشن است که آدمى علاوه بر جنبه هاى مادى و زندگى حیوانى از جنبه هاى معنوى و زندگى انسانى نیز برخوردار است این جنبه معنوى و انسانى در پرتو اعطاى وجودى برتر به او بخشیده شده است.
((.. ثم انشاناه خلقا آخر فتباره الله احسن الخالقین))26 ((فاذا سویته ونفخت فیه من روحى فقعوا له ساجدین))27 این وجود برتر و حقیقت فراتر که اساس هستى و گوهر حیات انسان را تشکیل مى دهد همان روح آدمى و جان انسانى است که دیگر موجودات از آن بهره اى ندارند; غیر این جانى که در گاو و خر استآدمى را عقل و جانى دیگر است در صورت نبود این گوهر ارجمند, آدمى ازحیات انسانى تهى شده و در ردیف دیگر حیوانات قرار خواهد گرفت.
2ـ نیازمندیها و موجبات حیات انسانى همان گونه که براى حیات حیوانى و جنبه مادى انسان نیازمندىها و خواسته هایى متناسب با آن وجود دارد و در صورت تامین نشدن و پاسخ ندادن به آنها حفظ و بقاى آن ناممکن است, براى حیات انسانى و معنوى نیز نیازها و تمایلاتى وجود دارد که حفظ و بقاى آن تنها در پرتو تامین و برآورده کردن آنها امکان پذیر خواهد بود.
پیداست که نیازمندىها و خواسته هاى این دو جنبه ى وجود و دو بعد حیات انسانى متناسب با تفاوت و اختلاف آنها متفاوت و مختلف خواهد بود; تغذیه, رشد, بالندگى و نشاط بعد حیوانى و جنبه مادى انسان, به امور مادى و تامین خواسته هاى حیوانى وابسته است و از امور مورد نیاز بعد انسانى بیگانه و بى خبر مى باشد; او نداند جز که اصطبل و علف از سعادت غافل است و از شرف اما براى تغذیه, فربهى, شادابى و پرورش بعد انسانى و جنبه معنوى و روحى انسان موجبات و نیازمندىهاى دیگرى وجود دارد و این گونه نیست که با به دست آوردن عوامل و زمینه هاى شادابى, فربهى و آسایش تنى, زمینه تنومندى, رشد, نشاط و آرامش جان نیز فراهم گردد.
3ـ هدف و نقش ماه رمضان بنابراین, براى پرورش و رشد و بالندگى جان و تامین خواسته هاى آن باید به سراغ امورى غیر از عوامل تامین کننده نیازهاى تن شتافت. هدف اساسى و نتیجه نهایى و دستاورد اصلى ((روزه)) که برجسته ترین, وظایف مسلمان در ماه مبارک رمضان است, تقوا مى باشد.
((یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب على الذین من قبلکم لعلکم تتقون))28 اى کسانى که ایمان آورده اید! روزه بر شما نوشته شده; آن گونه که بر آنها که پیش از شما بودند نوشته شد, تا پرهیزکار باشید.
تقوا که همان نگهدارى, کنترل و مهار تمایلات حیوانى و خواسته هاى نفسانى است, یک امر واقعى و عینى مى باشد که در سایه ى روزه و روزه دارى در وجود انسان محقق مى گردد. ماه رمضان با همه آنچه که به همراه دارد (و برجسته ترین آن روزه است), در صدد کنترل انسان و مهار تمایلات تنى و ایجاد و تقویت روحیه ى مقاومت در برابر جاذبه هاى نفسانى است تا بتواند بعد حقیقى و گوهر اصلى وجود انسان را سرزنده, بالنده, با نشاط و فربه نماید; تا تو تن را چرب و شیرین مى دهى گوهر جان را نیابى فربهى 4ـ ارتباط ماه رمضان با حیات حقیقى انسان انسان براى تامین حیات معنوى خود و تقویت, پرورش و فربهى روح خویش به این ماه الهى نیازمند است. گرچه این فریضه الهى مانند دیگر فرایض و تکالیف اسلامى تنها با یک بعد وجود انسان سروکار ندارد و فواید و آثار آن به حیات روحى انسان محدود نمى گردد و ضمن تامین نیازهاى روحى و درپى داشتن آثار و نتایج معنوى, بهره ها و برکات مادى و دنیایى را هم براى انسان و جامعه به همراه دارد,29 ولى هدف اصلى ونقش اساسى و تاثیر عمده ماه رمضان به حیات معنوى و روان انسانى مربوط مى شود و آدمى براى بالندگى, رشد و چالاکى به امساک, منع و محدودیتى که ماه رمضان براى بعد حیوانى انسان ایجاد مى کند نیازمند است, این امساک, هرگز به معناى محرومیت و از دست دادن توانایى ها و گرفتار ضعف و ناتوانى شدن نیست. ((روزه)) براى پیشگیرى از محرومیت انسان و ایجاد قدرت کنترل در برابر شهوات نفس و تمایلات تن و برخوردار ساختن جان انسان از گوهرها و کمالات انسانى بسیار لازم و ضرورى است. چه بسیار افرادى که با رها نمودن نفس و تن دادن به شهوات آنى و هوس هاى زودگذر, در حسرت ازدست دادن گوهر انسانیت نشسته و گرفتار اندوهى همیشگى شده اند; ((کم من شهوه ساعه اورثت حزنا طویلا))30 امام على (ع) فرمود: و چه بسا شهوت یک لحظه که مایه اندوه طولانى گردد.
به استحضار دوستان عزیز می رسانیم که در ماه مبارک رمضان همانند سال قبل هرشب یک جزء قرآن کریم تلاوت خواهدشد . به همین دلیل شروع برنامه های تالار در این ماه مبارک از ساعت 9:30 دقیقه خواهد بود
التماس دعا
برنامه های تالار آیه های انتظار در هفته جاری
شروع برنامه ها هرشب ساعت : 10:15دقیقه
ماه مبارک رمضان هرشب از ساعت : 9:30 دقیقه
لطفا نظرات،انتقادات وپیشهنادات خود را در
خصوص برنامه های تالار درصفحه نظرات
وبلاگ بنویسید
برای استفاده از برنامه های هرشب گروه آیه های انتظاردریاهومسنجرآی دی زیررا ادد کنید
ayehhayeentezar_room
جهت عضویت در گروه آیه های انتظار
اینجا کلیک کنید
بعد از واقعه تاسف بار کربلا وبعد ازاینکه بنی امیه حاکم برجامعه اسلامی شد وشروع به ستمگری ، خونریزی وبدعت گذاری در اسلام نمود ، بنابراین امام زین العابدین سید الساجدین(ع) مجبور شدند که تنها و غمگین در کنج خانه عزلت نشینی نمایند. هیچ کس جرات نزدیک شدن به خانه حضرت را نداشت و آن حضرت نیز ازهدایت مردم منع شده بودند. بنابراین آن حضرت ازروی اجبار روشی را برای تطهیر نفس و فطرت انسانها،آموزش آموزه های قرآنی و اصول اسلام ، رساندن پیام حضرت رسول (ص) وخاندان پاکشان به گوش انسانهاوهمچنین به جهت اینکه تقوا و مفاهیم عرفانی چکه چکه وتدریجا" در جان انسانها نفوذ نماید، اتخاذ نمودند.
آن ادعیه روشی برای نشر احکام الهی بود که آن حضرت بدون اینکه حکام ظالم را بدگمان نماید ومدرکی برای محکومیت آن حضرت داشته باشند، برای آموزش انسانها اتخاذ نمودند و آن دلیل آن است که اغلب ادعیه فصیح و شیوا که شامل انواع گوناگون آموزشهای اسلامی است را درصحیفه سجادیه که به آن زبور آل محمد(ص ) گفته شده است می بینیم. این نام گذاری از سوی جانشینان حضرت رسول (ص) صورت گرفته است .بدون شک این کتاب بعداز قرآن ونهج البلاغه بزرگترین نمونه ازتالیفات ادیبانه ای است که به زبان عربی بیان شده است وبهترین نوع تشریح فسلفی موضوعات خداشناسی واخلاقی است .باذکراین دعاها می فهیمیم که چگونه خداوند را مورد ستایش قراردهیم وچگونه توبه نماییم وچگونه بااوارتباط برقرار و رازهای درونی و خصوصی خودمان را بااو درمیان و باخداوند ارتباط روحی برقرار نماییم .
به وسیله این ادعیه ما مفاهیمی دررابطه با نیایش تضرعانه حضرت رسول ( ص) وجانشینان منتخب آن حضرت را درک می کنیم. اینکه رفتار خوب با پدر ومادر چگونه باید باشد، وظایف خویشاوندان وهمسایگان نسبت به یکدیگر، وظایف کل مسلمانان نسبت به یکدیگر ، وظایف فقرا نسبت به ثروتمندان وهمچنین وظایف ثروتمندان نسبت به فقرا را درک می کنیم.
این ادعیه منبعی وسیع برای تعالیم علم اخلاق است.
با خواندن این ادعیه ما یادمی گیریم که چگونه می توانیم در هنگام سختی ومشکلات آرامش خودمان راحفظ کنیم ونحوه مواجه شدمان با بیماری وسلامتی چگونه باید باشد. در این ادعیه وظایف نیروهای نظامی اسلامی و رزمندگان اسلام ووظایف امت دررابطه با آنان وهمچنین بسیاری ازمسایلی که ماهیت اسلامی دارد وبا ظاهر شریعت مطابقت دارد، بیان شده است .
موضوعات ذیل مکرر وپی در پی در صحیفیه سجادیه بیان شده است .
الف ) توصیف عظمت ، قدرت و یگانگی و برتری خداوند بسیار اندیشمندانه ودقیق بیان شده است .
وصف های مذکور در اغلب دعاها به سبک های گوناگون والفاظ مختلف بیان شده است. به عنوان مثال ما اراولین دعا از صحیفیه سجادیه این چیزها را می خوانیم .
"سپاس خدایی را که اول است و بیش او اولی نبوده است و آخر است و پس از او آخری نمی باشد.( مرجع همه اشیا است ) خداوندی که دیده هایی بینندگان از دیدنش ناتوانند واندیشه های وصف کنندگان از عهده وصفش برنیایند . به قدرت و توانایی خود بندگان را آ فرید و آنان را به اراده وخواست خویش به وجود آورد بی آنکه از او مثال ونمونه ای باشد .
دراین ادعیه امام زین العابدین (ع) عبارت ها دقیقی در رابطه باجاودانگی ، علّو درجه بینش ، خرد ویگانه خالق هستی بودن خداوند مطرح نموده اند.
در ششمین دعا قدرت وقوانین جهانی وضع شده از سوی خداوند به سبک های گوناگون بیان شده است:
" سپاس خداوندی که به قدرت خود شب وروز راآ فرید و به توانایی خویش بین آن دو فرق گذاشت (هریک رااز دیگری جدا ساخت، شب را تاریک و روز را روشن گردانید) و برای هریک از آن در پایان معین ومدت معلوم قرار داد و برای بندگان در آنچه که آنها به سبب آن روزی وبه آ ن پرورششان می دهد هریک از شب وروز را به همان اندازه ( کوتاهی وبلندی ) که از جانب او تعیین گردیده جای یکدیگر می گمارد . شب را برایشان آ فرید تاازجنبش های رنج آور و دشواری های خسته کننده روز بیارامند وشب رالباس وجامه گردانید تا در آن آرام گرفته و استراحت نمایند و آن آسایش وتوانایی است تا به سبب آن خوشی وخوشگذرانی یابند. "
آن حضرت بقیه دعا را با ذکر مطالبی همچون حکمت نهفته در شب و روز وچگونگی شکر گذاری وتکریم خداوند از سوی بندگان ادامه داده است .
آن حضرت در هفتمین دعا همه چیز را ناشی ازاراده وخواست خداوند دانسته است.
" ای آنکه گره های ناگواراییها به وسیله او باز می گردد وای آنکه سختی های شدید به وسیله او باز برداشته می شود. وای آنکه رهایی یافتن ازگرفتاریها و رفتن به سوی آسایش ازاو درخواست می شود .
کارهای دشوار به قدرت وتوانایی تو آسان شده وبه لطف و توفیق تواسباب هر کار سبب گردیده و باقدرت تو جاری و مقدر می شود و بااراده تواشیا به کار گرفته می شوند. پس آن اشیا به اراده تو بی گفتنت فرمان بردار و به خواست تو بی نهی و بازداشتنت با داشته اند.
ب ) موضوع دوم که در صحیفیه سجادیه آن حضرت به آن پرداخته است ، اهمیت بخشندگی، رحمت خداوند به بندگان وناتوانی بندگان از شکرگذاری و بندگی خداوند است و این همان چیزی است که ما در دعای سی وهشتم آن را می خوانیم :
" خداوندا کسی در مساله شکر به حدی نمی درسد مگر آن که احسان دیگر تو اورا به شکر دیگری ملزم می کند واز طاعتت به اندازه ای دست نمی یابد، گرچه بکوشد ، جز اینکه در برابر آنچه شایسته فضل تو است مقصراست، بنابراین شاکرترین بندگانت از شکر تو ناتوان و عابدترین بندگانت از طاعتت مقصر است .ذکر عظمت و بخشندگی خداوند حتی برای یک لحظه نباید متوقف شود البته غیرممکن است آنطور که شایسته خداوند است شکر نعمت اورا به جا آورده شود(حتی اگر مطیع اوامر خداوند وشکرگزار نعمات او باشیم) بنابراین حتی اگر انسانها هرچیزی را که در قدرتشان است را برای اصلاح اعمالشان به کار گمارند باز هم نمی توانند شکرنعمات خداوند را به جا آورند واین همانی است که در دعای شانزدهم ازخداونددرخواست می شود.
" ای خدای من، اگر به درگاهت آنقدر زاری کنم که پلک چشمانم برهم افتد و چندان به گریه وناله صدا بلند کنم که صدایم قطع گردد و چندان به پیشگاهت بر پاایستم که پایم ورم کند وآنقدر برایت رکوع نمایم که استخوانهایی پشتم از هم بپاشد، چندان سجده کنم که چشمایم از کاسه در آید و درهمه عمرم خاک زمین خورم وتازنده ام آب آلوده به خاکستر بنوشم ودراثنای این احوال چندان ذکر گویم که زبانم از کاربماند وآنگاه از روی شرمساری چشم به آفاق آ سمان باز نکنم ، بااین همه مستحقق محو یکی از گناهانم نیز نخواهم بود "
التماس دعا
برنامه های تالار آیه های انتظار در هفته جاری
شروع برنامه ها هرشب ساعت : 10:15
لطفا نظرات،انتقادات وپیشهنادات خود را در
خصوص برنامه های تالار درصفحه نظرات
وبلاگ بنویسید
برای استفاده از برنامه های هرشب گروه آیه های انتظاردریاهومسنجرآی دی زیررا ادد کنید
ayehhayeentezar_room
جهت عضویت در گروه آیه های انتظار
اینجا کلیک کنید