سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیه های انتظار

 

نخستین کارى که باید در ارتباط با ((ماه مبارک)) انجام گیرد, بدست آوردن نگاه صحیح نسبت به آن مى باشد, نگاهى برگرفته از آنچه که کتاب خدا و پیشوایان راستین الهى به انسان ارایه کرده اند. بدین ترتیب انسان مومن, در آغاز و پیش از انجام هرگونه رفتار و برخورد با این ماه, در تب و تاب به دست آوردن آگاهى از ((چیستى ماه رمضان)) و کسب معرفت لازم درباره مقام, موقعیت و جایگاه آن است.آن گونه که امام زین العابدین (ع) این آگاهى و معرفت را ملتمسانه از پروردگارش طلب مى کند:

((اللهم صل على محمد وآل محمد والهمنا معرفه فضله واجلال حرمته...))6خدایا بر محمد و آل او درود فرست و شناخت فضیلت ماه رمضان و بزرگداشت حرمتش را به ما الهام فرما.

برخوردارى از درک درست از ماه مبارک رمضان, زمینه و موجبات به دست آوردن مواهب و برکات الهى و هدایا و عطایاى ربانى در این ماه را فراهم مى نماید.

نعمتى بسیار بزرگ و موهبتى بسیار عظیم است که بى تردید هر کس با بهره مندى از آن نیکبختى خود را رقم زده, قله سعادت و ظفرمندى را فتح کرده و مدال پر افتخار رستگارى را نصیب خود مى کند. نعمتى که از شدت گرانقدرى و ارجمندى نمى توان براى آن قیمت و بهایى تعیین کرد. از این رو سزاوار است, کسى که از این نعمت بزرگ بهره مند گردید خداوند را شکر فراوان و سپاس بسیار گوید; ((لو علمتم ما لکم فى شهر رمضان لزدتم الله تعالى ذکره شکرا))9 اگر آنچه را که در ماه رمضان براى شما قرار داد شده مى دانستید فراوان شکر خدا مى گذاشتید.

گفت پیغمبر که نفحت هاى حق اندر این ایام مىآرد سبق گوش و هش دارید این اوقات رادر ربایید این چنین نفحات را پیامبر فرمود, بوهاى خوش الهى, عنایت و رحمت ها و دم مبارک خداوندى در این ایام بیشتر است و پى درپى مىآید. یعنى در تمام اوقات و در همه ساعات نفحات الهى درمى رسد و بر دیگر نفحات سبقت مى گیرد. اى کسانى که نفحات الهى را طالب هستید این اوقات را که نفحه حق به شما مى رسد با گوش هوش, غنیمت شمرید و این ساعات لطیف و شریف را دریابید.

راز مبارکى ماه رمضان

بى تردید مبارکى و نامبارکى و سودمندى و زیان بارى هرچیزى که به انسان منتسب مى شود, با حیات آدمى و ابعاد وجودى او رابطه اى تنگاتنگ و گسست ناپذیر داشته و با مصالح و مفاسد حیات و جنبه هاى مختلف وجود او ارتباط کامل دارد. به همین علت, براى پى بردن به ((مبارکى)) ماه رمضان و برکت زایى آن براى انسان, توجه و تامل در نکات زیر ضرورى است:

1ـ حقیقت حیات و گوهر وجود انسان روشن است که آدمى علاوه بر جنبه هاى مادى و زندگى حیوانى از جنبه هاى معنوى و زندگى انسانى نیز برخوردار است این جنبه معنوى و انسانى در پرتو اعطاى وجودى برتر به او بخشیده شده است.

((.. ثم انشاناه خلقا آخر فتباره الله احسن الخالقین))26 ((فاذا سویته ونفخت فیه من روحى فقعوا له ساجدین))27 این وجود برتر و حقیقت فراتر که اساس هستى و گوهر حیات انسان را تشکیل مى دهد همان روح آدمى و جان انسانى است که دیگر موجودات از آن بهره اى ندارند; غیر این جانى که در گاو و خر استآدمى را عقل و جانى دیگر است در صورت نبود این گوهر ارجمند, آدمى ازحیات انسانى تهى شده و در ردیف دیگر حیوانات قرار خواهد گرفت.

2ـ نیازمندیها و موجبات حیات انسانى همان گونه که براى حیات حیوانى و جنبه مادى انسان نیازمندىها و خواسته هایى متناسب با آن وجود دارد و در صورت تامین نشدن و پاسخ ندادن به آنها حفظ و بقاى آن ناممکن است, براى حیات انسانى و معنوى نیز نیازها و تمایلاتى وجود دارد که حفظ و بقاى آن تنها در پرتو تامین و برآورده کردن آنها امکان پذیر خواهد بود.

پیداست که نیازمندىها و خواسته هاى این دو جنبه ى وجود و دو بعد حیات انسانى متناسب با تفاوت و اختلاف آنها متفاوت و مختلف خواهد بود; تغذیه, رشد, بالندگى و نشاط بعد حیوانى و جنبه مادى انسان, به امور مادى و تامین خواسته هاى حیوانى وابسته است و از امور مورد نیاز بعد انسانى بیگانه و بى خبر مى باشد; او نداند جز که اصطبل و علف از سعادت غافل است و از شرف اما براى تغذیه, فربهى, شادابى و پرورش بعد انسانى و جنبه معنوى و روحى انسان موجبات و نیازمندىهاى دیگرى وجود دارد و این گونه نیست که با به دست آوردن عوامل و زمینه هاى شادابى, فربهى و آسایش تنى, زمینه تنومندى, رشد, نشاط و آرامش جان نیز فراهم گردد.

3ـ هدف و نقش ماه رمضان بنابراین, براى پرورش و رشد و بالندگى جان و تامین خواسته هاى آن باید به سراغ امورى غیر از عوامل تامین کننده نیازهاى تن شتافت. هدف اساسى و نتیجه نهایى و دستاورد اصلى ((روزه)) که برجسته ترین, وظایف مسلمان در ماه مبارک رمضان است, تقوا مى باشد.

((یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب على الذین من قبلکم لعلکم تتقون))28 اى کسانى که ایمان آورده اید! روزه بر شما نوشته شده; آن گونه که بر آنها که پیش از شما بودند نوشته شد, تا پرهیزکار باشید.

تقوا که همان نگهدارى, کنترل و مهار تمایلات حیوانى و خواسته هاى نفسانى است, یک امر واقعى و عینى مى باشد که در سایه ى روزه و روزه دارى در وجود انسان محقق مى گردد. ماه رمضان با همه آنچه که به همراه دارد (و برجسته ترین آن روزه است), در صدد کنترل انسان و مهار تمایلات تنى و ایجاد و تقویت روحیه ى مقاومت در برابر جاذبه هاى نفسانى است تا بتواند بعد حقیقى و گوهر اصلى وجود انسان را سرزنده, بالنده, با نشاط و فربه نماید; تا تو تن را چرب و شیرین مى دهى گوهر جان را نیابى فربهى 4ـ ارتباط ماه رمضان با حیات حقیقى انسان انسان براى تامین حیات معنوى خود و تقویت, پرورش و فربهى روح خویش به این ماه الهى نیازمند است. گرچه این فریضه الهى مانند دیگر فرایض و تکالیف اسلامى تنها با یک بعد وجود انسان سروکار ندارد و فواید و آثار آن به حیات روحى انسان محدود نمى گردد و ضمن تامین نیازهاى روحى و درپى داشتن آثار و نتایج معنوى, بهره ها و برکات مادى و دنیایى را هم براى انسان و جامعه به همراه دارد,29 ولى هدف اصلى ونقش اساسى و تاثیر عمده ماه رمضان به حیات معنوى و روان انسانى مربوط مى شود و آدمى براى بالندگى, رشد و چالاکى به امساک, منع و محدودیتى که ماه رمضان براى بعد حیوانى انسان ایجاد مى کند نیازمند است, این امساک, هرگز به معناى محرومیت و از دست دادن توانایى ها و گرفتار ضعف و ناتوانى شدن نیست. ((روزه)) براى پیشگیرى از محرومیت انسان و ایجاد قدرت کنترل در برابر شهوات نفس و تمایلات تن و برخوردار ساختن جان انسان از گوهرها و کمالات انسانى بسیار لازم و ضرورى است. چه بسیار افرادى که با رها نمودن نفس و تن دادن به شهوات آنى و هوس هاى زودگذر, در حسرت ازدست دادن گوهر انسانیت نشسته و گرفتار اندوهى همیشگى شده اند; ((کم من شهوه ساعه اورثت حزنا طویلا))30 امام على (ع) فرمود: و چه بسا شهوت یک لحظه که مایه اندوه طولانى گردد. 

به استحضار دوستان عزیز می رسانیم که در ماه مبارک رمضان همانند سال قبل هرشب یک جزء قرآن کریم تلاوت  خواهدشد . به همین دلیل شروع برنامه های تالار در این ماه مبارک از ساعت 9:30 دقیقه خواهد بود

التماس دعا

برنامه های تالار آیه های انتظار در هفته جاری

شروع برنامه ها هرشب ساعت : 10:15دقیقه

ماه مبارک رمضان هرشب از ساعت : 9:30 دقیقه

 

شنبه 9/6/87
تلاوت ترتیل آیات 1 تا 19 سوره مبارکه شعرا - صفحه 367
تفسیرآیات تلاوت شده توسط  حاج اقا پیام محبت به مدت 30 دقیقه
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین آقای حسین تبار تحت عنوان مرگ از دیدگاه عقل و نقل آن به مدت30دقیقه
سخنرانی استاد حمید آزرانی تحت عنوان کلید های موفقییت

یکشنبه 10/6/87
تلاوت ترتیل آیات 20 تا 39 سوره مبارکه شعرا - صفحه 368
تفسیرایات تلاوت شده توسط حجت الاسلام والمسلمین آقا ی محمدی به مدت 30 دقیقه
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین آقای موسوی تحت عنوان شرحی بر دعاهای ماه رمضان به مدت 30 دقیقه
سخنرانی آقا ی حسینی تحت عنوان شناخت حقیقت

دوشنبه 11/6/87
تلاوت ترتیل آیات 40 تا 60 مبارکه شعرا- صفحه 369
تفسیر آیات تلاوت شده توسط حجت الاسلام والمسلمین آقا ی یوسف زاده به مدت 30 دقیقه
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین آقای حسین تبار تحت عنوان مرگ از دیدگاه عقل و نقل آن به مدت30دقیقه
سخنرانی آقای حمید آذرانی تحت عنوان کلید های موفقییت

سه شنبه 12/6/87
تلاوت ترتیل جزء ا قران کریم - سوره بقره - آیات 1تا 141 
تفسیر موضوعی قرآن توسط حجت الاسلام والمسلمین آقا ی محمدی به مدت 30 دقیقه
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین آقا ی موسوی تحت عنوان شرحی بردعاهای ماه مبارک رمضان  به مدت 30 دقیقه
سخنرانی آقا ی حسینی تحت عنوان شناخت حقیقت
دعای توسل

چهارشنبه 13/6/87
تلاوت ترتیل جزء 2 قران کریم - سوره بقره - آیات 142 تا 252
تفسیر موضوعی قرآن  توسط حجت الاسلام و المسلمین یوسف زاده به مدت 30 دقیقه
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین آقای حسین تبار تحت عنوان مرگ از دیدگاه عقل و نقل  به مدت 30 دقیقه
سخنرانی استاد حمید آزرانی تحت عنوان کلید های موفقییت

پنج شنبه 14/6/87
تلاوت ترتیل جزء سوم قرآن کریم  -سوره بقره آیات 253 الی آخر - و سوره آل عمران آیات 1 تا 91
تفسیر موضوعی قرآن توسط حجت الاسلام والمسلیمین آقای محمدی به مدت 30 دقیقه
سخنرانی حجت الاسلام والمسلیمین آقای جلیلی تحت عنوان  فلسفه دعا کردن برای ظهورآقا امام زمان  به مدت 30 دقیقه
دعای کمیل

جمعه 15/6/87
تلاوت ترتیل جزء چهارم قرآ کریم - سوره مبارکه آل عمران  آیات 92 الی آخر - و سوره مبارکه نساء آیات  1 تا 23
تفسیر موضوعی آیات تلاوت شده توسط  حجت الاسلام و المسلمین آقای جلیلی به مدت 30دقیقه
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین  آقای محمدی  تحت عنوان  پاسخ به شبهات  در خصوص اعجاز قرآن به مدت30 دقیقه

 

لطفا نظرات،انتقادات وپیشهنادات خود را در

خصوص برنامه های تالار درصفحه نظرات

وبلاگ بنویسید


برای استفاده از برنامه های هرشب گروه آیه های انتظاردریاهومسنجرآی دی زیررا ادد کنید

ayehhayeentezar_room

 
جهت عضویت در گروه آیه های انتظار

اینجا کلیک کنید

 
 


ارسال شده در توسط محب مهدی