زهد و ایثار و همدردى
یکى از فلسفههاى زهد «ایثار» است. ایثار یعنى دیگران را بر خویشتن مقدم داشتن و خود را براى آسایش دیگران به رنج افکندن.
زاهد ساده و با قناعت زندگى مىکند و بر خود تنگ مىگیرد تا دیگران را به آسایش برساند. او محرومیت و گرسنگى و رنج و درد را از آن جهت تحمل مىکند که دیگران بر خوردار و سیر در آسایش زندگى کنند. ایثار از عالىترین اوصاف انسانى است که تنها انسانهاى بسیار بزرگ به آن مرحله صعود مىکنند.
علىعلیه السلام مىفرماید: «الایثار غایة الاحسان» (ایثار نهایت نیکوئى است و برترین همه نیکیهاست).
باز فرمود: «الایثار شیمة الابرار» (ایثار خصلت نیکوکاران است).
باز فرمود: «من شیم الابرار حمل النفوس على الاثار» (از خصلتهاى نیکوکاران است واداشتن نفسهاى خود بر ایثار، یعنى برگزیدن دیگران بر خود و دادن چیزى به ایشان با وجود حاجتخود به آن).
قرآن مجید عالیترین نمونه ایثار را در سوره «هل اتى» در داستان ایثاار علىعلیه السلام و خاندان گرامیش به نمایش گذاشته است، علىعلیه السلام و حضرت زهراعلیهاالسلام و فرزندانشان آنچه از خوردنى در اختیار داشتند -که جز چند قرص نان نبود- با کمال نیازى که بدان داشتند تنها به خاطر رضاى خدا در سه روز متوالى به مسکین و یتیم و اسیر بخشیدند، این بود که این داستان که پرشکوهترین مظاهر جمال و جلال انسانیت را بازگو مىکند، در آیات قرآن نازل گشت.
قرآن کریم گروه انصار را که حتى در حال فقر و نیازمندى برادران مهاجر را بر خودشان مقدم داشتند، چنین توصیف کرده است: و یؤثرون على انفسهم و لو کان بهم خصاصة (یعنى دیگران را بر خود مقدم مىدارند هرچند خود نیازمند و فقیر باشند) .
مفسران در شان نزول این آیه داستانهاى متعددى نقل کردهاند از جمله «ابن عباس» مىگوید: پیامبر گرامى اسلام روز پیروزى بر یهود بنىنضیر به انصار فرمود:
«اگر مایل هستید اموال و خانههایتان را با مهاجران تقسیم کنید و در این غنائم با آنها شریک شوید واگر مىخواهید اموال و خانههایتان از آن شما باشد واز این غنائم چیزى به شما داده نشود؟».
انصار گفتند: هم اموال و خانههایمان را با آنها تقسیم مىکنیم و هم چشمداشتى به غنائم نداریم و مهاجران را بر خود مقدم مىشمریم، آیه فوق نازل شد واین روحیه عالى آنها را ستود
به هرحال، زهد براساس فلسفه ایثار هیچ ربطى با رهبانیت و گریز از اجتماع ندارد، بلکه زائیده علائق و عواطف اجتماعى است و جلوه عالیترین احساسات انسان دوستانه و موجب استحکام بیشتر پیوندهاى اجتماعى است و گویاى نقش مهم اخلاق در حل مشکلات اقتصادى مىباشد.
همدردى و شرکت عملى در غم مستمندان و محرومان یکى دیگر از ریشهها و فلسفههاى زهد است. در جامعهاى که فقیر و محروم وجود دارد، شخص زاهد در درجه اول تلاش مىکند که وضع موجود را دگرگون سازد به تعبیر مولاى متقیان علىعلیه السلام خداوند از علما و دانایان هرجامعه این پیمان را گرفته که در برابر شکمخوارى ستمگران و گرسنگى ستمدیدگان سکوت نکنند.
و در درجه دوم با ایثار و تقسیم آنچه در دست دارد به رفع نیاز نیازمندان قیام مىکند، اما همین که مىبیند «کشته ازبس که فزون است کفن نتوان کرد»، با اظهار همدردى و شرکت عملى در غم نیازمندان، بر زخمهاى دل آنان مرهم مىگذارد.
علىعلیه السلام در دوران خلافتش که وارث اجتماع ناسالم بود و مىدید که جامعهاش به دو نیم: برخوردار و محروم تقسیم شده است، بیش از هر وقت دیگر زاهدانه زندگى مىکرد، مىفرمود:
«ان الله فرض على ائمة العدل ان یقدروا انفسهم بضعفةالناس کیلا یتبع بالفقر فقره» ( (خداوند بر پیشوایان دادگر فرض کرده است که زندگى خود را با طبقه ضعیف تطبیق دهند که رنج فقر، فقیران را ناراحت نکند).
و در ضمن نامهاى به عثمان بن حنیف فرماندار خود در بصره مىنویسد:
چگونه ممکن است هواى نفس بر من غلبه کند و حرص و طمع مرا وادار کند تا طعامهاى لذیذ را برگزینم. درحالى که ممکن است در سرزمین «حجاز» یا «یمامه» کسى باشد که حتى امید به دست آوردن یک قرص نان نداشته باشد و نه هرگز شکمى سیرخورده باشد، آیا من با شکمى سیر بخوابم درحالى که در اطرافم شکمهاى گرسنه و کبدهاى سوزانى باشند؟! .
«ااقنع من نفسى بان یقال : هذا امیرالمؤمنین ولا اشارکهم فى مکاره الدهر، او اکون اسوة لهم فى جشوبة العیش..».
(آیا به همین قناعت کنم که گفته شود: من امیر مؤمنانم؟ اما باآنان در سختیهاى روزگار شرکت نکنم؟! و پیشوایشان در تلخیهاى زندگى نباشم؟!).
چنانکه مىبینیم، زهد ناشى از همدردى و شرکت در غمخوارگى، به هیچ وجه ربطى به رهبانیت ندارد و مبنى بر گریز از اجتماع نیست، بلکه راهى براى تسکین آلام اجتماع مىباشد.
التماس دعا
شروع برنامه ها هرشب ساعت : 10:30دقیقه
دوشنبه 87/10/2
تلاوت ترتیل سوره مبارکه صافات - آیات 127 الی 153 - صفحه -451
تفسیرموضوعی قرآن (امامت از دیدگاه قرآن و روایات) توسط حجت الاسلام والمسلمین آقا ی موسوی مدت 30 دقیقه
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین آقای حسین تبار تحت عنوان اثبات معاد جسمانی و روحانی ازمنظر قرآن به مدت 30 دقیقه
سخنرانی استاد حمید آزرانی تحت عنوان کلید های موفقییت
سه شنبه 87/10/3
تلاوت ترتیل سوره مبارکه صافات - آیات 154 الی 182 - صفحه - 452
تفسیر موضوعی قرآن (مهربانی های اجتماعی از منظر دین) توسط حجت الاسلام والمسلمین آفای جلیلی به مدت 30 دقیقه
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین آقای زنگوئی تحت عنوان شرحی برآیات ولایت به مدت 30 دقیقه
دعای توسل
پنج شنبه 87/10/5
تلاوت ترتیل سوره مبارکه ص - آیات 17 الی 26 - صفحه - 454
تفسیر موضوعی قرآن توسط حجت الاسلام والمسلیمین به مدت 30 دقیقه
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین آقای جلیلی تحت عنوان مهربانی های اجتماعی از منظر دین( برای درمان دوستی هایی که نتیجه ای جز نامهربانی نخواهد داشت چه باید کرد؟؟) به مدت30دقیقه
دعای کمیل
عید غدیر، عید الله اکبر و عید آل محمد و ارزشمندترین و والاترین عید اسلامىاست .هیچ روزى در طول سال، فرخنده تر و مبارک تر از این روز مقدس نزد شیعیان اهل بیت نیست. امام صادق سلام الله علیه مىفرماید:
«ان یوم غدیر خم بین الفطر و الاضحى و الجمعه کالقمر بین الکواکب...»؛ روزعید غدیر خم در میان سه عید فطر و قربان و جمعه، مانند درخشندگى ماه در میان ستارگان است. چه تعبیر ظریفى امام دارد که عید غدیر را تشبیه به ماه کرده است و دیگر اعیاد را به ستاره؛ زیرا در این روز بزرگ بود که خداوند اعلام کرد: امروز دین را بر شما تکمیل کردم و نعمتم را بر شما به اتمام رساندم «الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتى و رضیت لکم الاسلام دینا»؛ نعمت بزرگ اسلام که از هر نعمتى ارزنده تر و گرانبهاتر است، کامل نمىشود و محقق نمىگردد جز با ولایت علىعلیه السلام « و ما نودى بشىء مثل ما نودى بالولایه».
محب الدین طبرى از علماى بزرگ اهل سنت نقل مىکند که رسول خدا صلوات الله علیه فرمود: «اذا جمع الله الاولین و الاخرین یوم القیامة و نصب الصراط على جسر جهنم، لم یجزها احد الا من کانت له براء ة بولایة على بن ابى طالب»؛ در روز قیامت که خداوند تمام مردم را جمع مىکند و صراط بر پل دوزخ زده مىشود، هیچ کس از آن نمىگذرد جز کسى که با ولایت على ابن ابىطالب، گذرنامه بىزارى و برائت از جهنم را داشته باشد.
ولایت على علیه السلام همان دین حنیف است که فرمود: « فاقم وجهک للدین حنیفا فطرت الله التى فطر الناس علیها»؛ پس اى پیامبر(همراه با پیروانت) به سوى آیین پاک اسلام روى آور که فطرت الهى است و مردم بر آن مفطور شدهاند.
و ولایت على همان طریقه و روش صحیح زندگى است که اگر مردم آن روش را برگزینند، خداوند در روز رستاخیز، از آب گواراى حوض کوثر به دست على علیه السلام سیرابشان مىگرداند. « و ان لو استقاموا على الطریقة لاسقیناهم ماء غدقا»؛ و ولایت همان نعمتى است که حتما از آن سؤال مىشود که با آن چگونه رفتار کردید« ثم لتسالن یومئذ عن النعیم».
آلوسى، مفسر بزرگ اهل سنت در تفسیر کبیر روح المعانى پس از ذکر آیه شریفه« وقفوهم انهم مسئولون»؛ و آنان را متوقف کنید و ایست بدهید که مسئولیت دارند و باید پاسخگو باشند، در ذیل تفسیر این آیه، اقوال گوناگونى را نقل مىکند و سپس نتیجه مىگیرد و مىگوید:
« سزاوارترین و صحیح ترین سخن این است که در آن روز از عقاید و اعمال انسان سؤال مىشود و از همه مهم تر و عظیمتر، قطعا ولایت على کرم الله وجهه است».
و در این روز بزرگ که یادآور نصب و تعیین امیرالمؤمنین به دست مبارک رسول اکرم صلى الله علیه و آله و سلم و به امر پروردگارش است، باید این فطرت الهى را در دلها زنده کرد و پردههاى ظلمت و جهالت و تارهاى نادانى و غفلت را از دیدگان غافلان برداشت تا بر طریقه حق پایدار گردند و به صراط مستقیم الهى روى آورند و دینشان کامل شود.
التماس دعا
شروع برنامه ها هرشب ساعت : 10:30دقیقه
دوشنبه 87/9/25
تلاوت ترتیل سوره مبارکه یاسین - آیات 55 الی 70 - صفحه -444
تفسیرموضوعی قرآن (امامت از دیدگاه قرآن و روایات) توسط حجت الاسلام والمسلمین آقا ی موسوی مدت 30 دقیقه
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین آقای حسین تبار تحت عنوان اثبات معاد جسمانی و روحانی ازمنظر قرآن به مدت 30 دقیقه
سخنرانی استاد حمید آزرانی تحت عنوان کلید های موفقییت
سه شنبه 87/9/26
تلاوت ترتیل سوره مبارکه یاسین - آیات 71 الی 83- صفحه - 445
تفسیر موضوعی قرآن (مهربانی های اجتماعی از منظر دین) توسط حجت الاسلام والمسلمین آفای جلیلی به مدت 30 دقیقه
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین آقای زنگوئی تحت عنوان شرحی برآیات ولایت به مدت 30 دقیقه
دعای توسل
پنج شنبه 87/9/28
تلاوت ترتیل سوره مبارکه صافات - آیات 25 الی 51- صفحه - 447
تفسیر موضوعی قرآن (تعقل و تعبد در احکام شرع) توسط حجت الاسلام والمسلیمین آقای خوش نظر به مدت 30 دقیقه
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین آقای جلیلی تحت عنوان مهربانی های اجتماعی از منظر دین( برای درمان دوستی هایی که نتیجه ای جز نامهربانی نخواهد داشت چه باید کرد؟؟) به مدت30دقیقه
دعای کمیل
التماس دعا
شروع برنامه ها هرشب ساعت : 10:30دقیقه
دوشنبه 87/9/18
تلاوت ترتیل سوره مبارکه فاطر - آیات 19 الی 30 - صفحه -437
تفسیرموضوعی قرآن (امامت از دیدگاه قرآن و روایات) توسط حجت الاسلام والمسلمین آقا ی موسوی مدت 30 دقیقه
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین آقای حسین تبار تحت عنوان اثبات معاد جسمانی و روحانی ازمنظر قرآن به مدت 30 دقیقه
سخنرانی استاد حمید آزرانی تحت عنوان کلید های موفقییت
سه شنبه 87/9/19
تلاوت ترتیل سوره مبارکه فاطر - آیات 31الی 38- صفحه - 438
تفسیر موضوعی قرآن (مهربانی های اجتماعی از منظر دین) توسط حجت الاسلام والمسلمین آفای جلیلی به مدت 30 دقیقه
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین آقای زنگوئی تحت عنوان شرحی برآیات ولایت به مدت 30 دقیقه
دعای توسل
پنج شنبه 87/9/21
تلاوت ترتیل سوره مبارکه یاسین - آیات 1 الی 12- صفحه - 440
تفسیر موضوعی قرآن (تعقل و تعبد در احکام شرع) توسط حجت الاسلام والمسلیمین آقای خوش نظر به مدت 30 دقیقه
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین آقای جلیلی تحت عنوان مهربانی های اجتماعی از منظر دین( برای درمان دوستی هایی که نتیجه ای جز نامهربانی نخواهد داشت چه باید کرد؟؟) به مدت30دقیقه
دعای کمیل
التماس دعا
شروع برنامه ها هرشب ساعت : 10:30دقیقه
دوشنبه 87/9/11
تلاوت ترتیل سوره مبارکه سبا - آیات 15 الی 22- صفحه -430
تفسیرموضوعی قرآن (امامت از دیدگاه قرآن و روایات) توسط حجت الاسلام والمسلمین آقا ی موسوی مدت 30 دقیقه
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین آقای حسین تبار تحت عنوان اثبات معاد جسمانی و روحانی ازمنظر قرآن به مدت 30 دقیقه
سخنرانی استاد حمید آزرانی تحت عنوان کلید های موفقییت
سه شنبه 87/9/12
تلاوت ترتیل سوره مبارکه سبا - آیات 23 الی 31- صفحه - 431
تفسیر موضوعی قرآن (مهربانی های اجتماعی از منظر دین) توسط حجت الاسلام والمسلمین آفای جلیلی به مدت 30 دقیقه
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین آقای زنگوئی تحت عنوان شرحی برآیات ولایت به مدت 30 دقیقه
دعای توسل
پنج شنبه 87/9/14
تلاوت ترتیل سوره مبارکه سبا - آیات 40 الی 48- صفحه - 433
تفسیر موضوعی قرآن (امامت از دیدگاه قرآن و روایات) توسط حجت الاسلام والمسلیمین آقای یوسف زاده به مدت 30 دقیقه
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین آقای جلیلی تحت عنوان مهربانی های اجتماعی از منظر دین به مدت30دقیقه
دعای کمیل
روز بیست و پنجم ذی القعدة روز دحو الارض است و یکی از چهار روزی است که در تمام سال به فضیلت روزه ممتاز است و در روایتی روزه اش مثل روزه هفتاد سال است و در روایت دیگر کفاره هفتاد سال آمده است و هر که این روز را روزه بدارد و شبش را به عبادت به سرآورد از برای او عبادت صد سال نوشته شود و از برای روزه دار این روز هر چه در میان آسمان و زمین است ، استغفار کنند و این روزی است که رحمت خدا در آن منتشر گردیده است .
در واقع دحوالارض روز شروع حیات بخشی خداوند به جهان خاکی است که توجه به آن در روایات و تعیین اعمال خاص همچون روزه ، عبادت ، دعا و غسل واهتمام به آن از سوی معصومین (ع) نشانگر عنایت حضرت حق به این روز با برکت است
تعبیر به اینکه "در روز دحو الارض رحمت خدا منتشر گردیده و از براى عبادت و اجتماع به ذکر خدا در این روز، اجر بسیار است" و امثال آن ، مومنین را بر انجام مستحبات مخصوص این روز ترغیب می نماید . درباره روزه این روز آمده است :
روزه این روز همانند روزه هفتاد سال است .
روزه این روز کفاره گناهان هفتاد سال است .
برای روزه دار این روز هرکه و هرچه در میان آسمان و زمین است استغفار می کند و ...
از دیگر اعمال این روز شریف دو رکعت نماز است که در آن حمد و پنج مرتبه سوره "والشمس" خوانده می شود و بعد از سلام نماز بخواند :لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ
پس دعا کند و بخواند :
یَا مُقِیلَ الْعَثَرَاتِ أَقِلْنِی عَثْرَتِی یَا مُجِیبَ الدَّعَوَاتِ أَجِبْ دَعْوَتِی یَا سَامِعَ الْأَصْوَاتِ اسْمَعْ صَوْتِی وَ ارْحَمْنِی وَ تَجَاوَزْ عَنْ سَیِّئَاتِی وَ مَا عِنْدِی یَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ .
و همچنین دعای "اللهم داحی الکعبه ..." از دعاهای مخصوص این روز است .
میرداماد ( ره ) در رساله ی اربعه ایام خود افضل اعمال مستحب را در این روز زیارت حضرت رضا علیه السلام بیان می دارد . چیزی به ذهنم آمد گفتم بنویسم . نمی دانم درست است یا نه . شاید فضیلت زیارت امام رضا در این روز به خاطر این است که کعبه واقعی دل های عاشق ، آستان مصفای اوست . اینم حرف دله دیگه سخت نگیرید .
برو طواف دلی کن نه کعبه گل را
که این خلیل بنا کرد و آن خدای خلیل
التماس دعا
شروع برنامه ها هرشب ساعت : 10:30دقیقه
دوشنبه 87/9/4
تلاوت ترتیل سوره مبارکه احزاب - آیات 36 الی 43 - صفحه -423
تفسیرموضوعی قرآن (امامت از دیدگاه قرآن و روایات) توسط حجت الاسلام والمسلمین آقا ی موسوی مدت 30 دقیقه
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین آقای حسین تبار تحت عنوان اثبات معاد جسمانی و روحانی ازمنظر قرآن به مدت 30 دقیقه
سخنرانی استاد حمید آزرانی تحت عنوان کلید های موفقییت
سه شنبه 87/9/5
پنج شنبه 87/9/7
تلاوت ترتیل سوره مبارکه احزاب - آیات 55 الی 62- صفحه - 426
تفسیر موضوعی قرآن (امامت از دیدگاه قرآن و روایات) توسط حجت الاسلام والمسلیمین آقای یوسف زاده به مدت 30 دقیقه
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین آقای جلیلی تحت عنوان مهربانی های اجتماعی از منظر دین به مدت30دقیقه
دعای کمیل
یاری امام زمان(عج) در این زمان به انجام صحیح وظایف خود در زمان غیبت است . وظیفه منتظر امام زمان(ع) این است که مانند یک منتظر واقعی زندگی کند. وقتی انسان حقیقتا منتظر کسی باشد تمام رفتار و سکناتش نشان از منتظر بودن او دارد. به عنوان مثال اگر منتظر میهمان باشد حتما خانه را تمیز و مرتب می کند، وسایل پذیرایی را آماده می کند و با لباس مرتب و چهره ای شاداب در انتظار می ماند. چنین کسی می تواند ادعا کند که منتظر میهمان بوده است. اما کسی که نه خانه را مرتب کرده است و نه وسایل پذیرایی را آماده نموده است و نه لباس مرتب و تمیزی پوشیده است و نه اصلاً به فکر میهمان است اگر ادعا کند که در انتظارمیهمان بوده همه او را ریشخند خواهند کرد و بر گزافه گویی او خواهند خندید.
لاف عشق و گله از یار زهی لاف دروغ
عشق بازان چنین مستحق هجرانند
بنابراین انتظار باید قبل از آنکه از ادعای انسان فهمیده می شود از رفتار و کردار او فهمیده شود. نمی توان هر کسی را که ادعای دوستی و ولایت امام زمان(عج) را دارد در شمار دوستان و منتظران او قلمداد نمود. آری «مشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطاربگوید».
با چنین توضیحی روشن است که یک منتظر واقعی امام زمان باید رفتارش به گونه ای باشد که هر لحظه منتظر ظهور امام زمان(عج) باشد. یعنی در هر لحظه که این خبر را به او بدهند خوشحال شود و آماده باشد برای یاری امام زمان(عج) با مال و جان خویش جهاد نماید و خود را درراه آن حضرت فدا نماید. بنابراین یک منتظر واقعی اهل گناه و دلبستگی به دنیا نیست چرا که چنین کسی نمی تواند از وابستگی ها و دلبستگی ها و آلودگی ها دست بردارد و آماده به خدمت در جهت اهداف مقدس امام زمان(ع) باشد.
با توجه به نکات ذکر شده می توان برخی وظایف منتظر امام زمان(ع) را چنین ذکر کرد:
1. اولین شرط انتظار؛ معرفت است تا انسان میهمان خود را نشناسد و از خصوصیات خوب او مطلع نباشد منتظر او نخواهد شد. تنها هنگامی انسان در انتظار کسی می نشیند که او را خوب بشناسد اما اگر انسان کسی را نشناسد ولو بداند که آن شخص خواهد آمد برایش اهمیتی نخواهد داشت و منتظر او نخواهد ماند. در مورد انتظار امام زمان هم چنین است. کسانی که آن حضرت را نمی شناسند مانند کفار و یا اهل ادیان دیگر، هرگز انتظار او را نمی کشند اما کسانی که او را می شناسند و ارزش او را می شناسند و مقام او رامی دانند منتظر او می مانند.
کسانی که امام زمان(عج) را نمی شناسند اگر چه به ظاهر مسلمان باشند چنانچه در این حال بمیرند در حال جاهلیت از دنیا رفته اند. چنانکه پیامبر اکرم(ص) فرمود: «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه؛ هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مردن جاهلیت از دنیا رفته است» (بحارالانوار، ج 32، ص 331).
بنابراین اولین شرط انتظار، ایجاد معرفت در مورد امام زمان است و طبیعی است که هر مقدار معرفت انسان نسبت به امام زمان بیشتر باشد انسان ارزش او را بیشتر درک خواهد کرد و به عظمت او بیشتر پی خواهد برد و بیشتر تشنه وجود آن حضرت خواهد شد. در حالی که افراد جاهل و ناآگاه به ارزش آن حضرت هرگز احساس تشنگی و عطش نسبت به وجود مقدس آن حضرت نخواهند داشت و بدین جهت از زمره منتظران او بیرون هستند. آری:
وصل خورشید به شب پره اعمی نرسد
که در این آینه صاحب نظران حیرانند
التماس دعا
لطفا نظرات ، انتقادات وپیشهنادات خود را در
خصوص برنامه های تالار درصفحه نظرات
وبلاگ بنویسید
برای استفاده از برنامه های هرشب گروه آیه های انتظاردریاهومسنجرآی دی زیررا ادد کنید
ayehhayeentezar_room
جهت عضویت در گروه آیه های انتظار
اینجا کلیک کنید