سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیه های انتظار

 
 
 

زهد و ایثار و همدردى

یکى از فلسفه‏هاى زهد «ایثار» است. ایثار یعنى دیگران را بر خویشتن مقدم داشتن و خود را براى آسایش دیگران به رنج افکندن.

زاهد ساده و با قناعت زندگى مى‏کند و بر خود تنگ مى‏گیرد تا دیگران را به آسایش برساند. او محرومیت و گرسنگى و رنج و درد را از آن جهت تحمل مى‏کند که دیگران بر خوردار و سیر در آسایش زندگى کنند. ایثار از عالى‏ترین اوصاف انسانى است که تنها انسانهاى بسیار بزرگ به آن مرحله صعود مى‏کنند.

على‏علیه السلام مى‏فرماید: «الایثار غایة الاحسان‏» (ایثار نهایت نیکوئى است و برترین همه نیکیهاست).

باز فرمود: «الایثار شیمة الابرار» (ایثار خصلت نیکوکاران است).

باز فرمود: «من شیم الابرار حمل النفوس على الاثار»  (از خصلت‏هاى نیکوکاران است واداشتن نفسهاى خود بر ایثار، یعنى برگزیدن دیگران بر خود و دادن چیزى به ایشان با وجود حاجت‏خود به آن).

قرآن مجید عالیترین نمونه ایثار را در سوره «هل اتى‏» در داستان ایثاار على‏علیه السلام و خاندان گرامیش به نمایش گذاشته است، على‏علیه السلام و حضرت زهراعلیهاالسلام و فرزندانشان آنچه از خوردنى در اختیار داشتند -که جز چند قرص نان نبود- با کمال نیازى که بدان داشتند تنها به خاطر رضاى خدا در سه روز متوالى به مسکین و یتیم و اسیر بخشیدند، این بود که این داستان که پرشکوهترین مظاهر جمال و جلال انسانیت را بازگو مى‏کند، در آیات قرآن نازل گشت.

قرآن کریم گروه انصار را که حتى در حال فقر و نیازمندى برادران مهاجر را بر خودشان مقدم داشتند، چنین توصیف کرده است: و یؤثرون على انفسهم و لو کان بهم خصاصة (یعنى دیگران را بر خود مقدم مى‏دارند هرچند خود نیازمند و فقیر باشند) .

مفسران در شان نزول این آیه داستانهاى متعددى نقل کرده‏اند از جمله «ابن عباس‏» مى‏گوید: پیامبر گرامى اسلام روز پیروزى بر یهود بنى‏نضیر به انصار فرمود:

«اگر مایل هستید اموال و خانه‏هایتان را با مهاجران تقسیم کنید و در این غنائم با آنها شریک شوید واگر مى‏خواهید اموال و خانه‏هایتان از آن شما باشد واز این غنائم چیزى به شما داده نشود؟».

انصار گفتند: هم اموال و خانه‏هایمان را با آنها تقسیم مى‏کنیم و هم چشم‏داشتى به غنائم نداریم و مهاجران را بر خود مقدم مى‏شمریم، آیه فوق نازل شد واین روحیه عالى آنها را ستود

به هرحال، زهد براساس فلسفه ایثار هیچ ربطى با رهبانیت و گریز از اجتماع ندارد، بلکه زائیده علائق و عواطف اجتماعى است و جلوه عالیترین احساسات انسان دوستانه و موجب استحکام بیشتر پیوندهاى اجتماعى است و گویاى نقش مهم اخلاق در حل مشکلات اقتصادى مى‏باشد.

همدردى و شرکت عملى در غم مستمندان و محرومان یکى دیگر از ریشه‏ها و فلسفه‏هاى زهد است. در جامعه‏اى که فقیر و محروم وجود دارد، شخص زاهد در درجه اول تلاش مى‏کند که وضع موجود را دگرگون سازد به تعبیر مولاى متقیان على‏علیه السلام خداوند از علما و دانایان هرجامعه این پیمان را گرفته که در برابر شکمخوارى ستمگران و گرسنگى ستمدیدگان سکوت نکنند.

و در درجه دوم با ایثار و تقسیم آنچه در دست دارد به رفع نیاز نیازمندان قیام مى‏کند، اما همین که مى‏بیند «کشته ازبس که فزون است کفن نتوان کرد»، با اظهار همدردى و شرکت عملى در غم نیازمندان، بر زخمهاى دل آنان مرهم مى‏گذارد.

على‏علیه السلام در دوران خلافتش که وارث اجتماع ناسالم بود و مى‏دید که جامعه‏اش به دو نیم: برخوردار و محروم تقسیم شده است، بیش از هر وقت دیگر زاهدانه زندگى مى‏کرد، مى‏فرمود:

«ان الله فرض على ائمة العدل ان یقدروا انفسهم بضعفة‏الناس کیلا یتبع بالفقر فقره‏» ( (خداوند بر پیشوایان دادگر فرض کرده است که زندگى خود را با طبقه ضعیف تطبیق دهند که رنج فقر، فقیران را ناراحت نکند).

و در ضمن نامه‏اى به عثمان بن حنیف فرماندار خود در بصره مى‏نویسد:

چگونه ممکن است هواى نفس بر من غلبه کند و حرص و طمع مرا وادار کند تا طعامهاى لذیذ را برگزینم. درحالى که ممکن است در سرزمین «حجاز» یا «یمامه‏» کسى باشد که حتى امید به دست آوردن یک قرص نان نداشته باشد و نه هرگز شکمى سیرخورده باشد، آیا من با شکمى سیر بخوابم درحالى که در اطرافم شکمهاى گرسنه و کبدهاى سوزانى باشند؟! .

«ااقنع من نفسى بان یقال : هذا امیرالمؤمنین ولا اشارکهم فى مکاره الدهر، او اکون اسوة لهم فى جشوبة العیش..».

(آیا به همین قناعت کنم که گفته شود: من امیر مؤمنانم؟ اما باآنان در سختیهاى روزگار شرکت نکنم؟! و پیشوایشان در تلخیهاى زندگى نباشم؟!).

چنانکه مى‏بینیم، زهد ناشى از همدردى و شرکت در غمخوارگى، به هیچ وجه ربطى به رهبانیت ندارد و مبنى بر گریز از اجتماع نیست، بلکه راهى براى تسکین آلام اجتماع مى‏باشد.

 

التماس دعا  


             برنامه های تالار آیه های انتظار در هفته جاری

شروع برنامه ها هرشب ساعت : 10:30دقیقه 

 

 شنبه 87/9/30
تلاوت ترتیل سوره مبارکه صافات   - آیات 77 الی 102 -  صفحه - 449
تفسیر موضوعی قران توسط (بررسی جامعه دینی از منظر قرآن)  حجت الاسلام و المسلمین  اقای  جلیلی به مدت 30 دقیقه
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین آقا ی حسین تبار  تحت عنوان اثبات معاد جسمانی و روحانی  به مدت 30 دقیقه
سخنرانی استاد حمید آزرانی تحت عنوان کلید های موفقییت
 یکشنبه 87/10/1
تلاوت ترتیل سوره مبارکه صافات - آیات 103 الی 126 -  صفحه - 450
تفسیر موضوعی قرآن (تعبد و تعقل در احکام شرع) توسط حجت الاسلام والمسلمین آقای خوش نظر به مدت 30 دقیقه
سخنرانی  حجت الاسلام والمسلمین آقای طباطبائی  تحت عنوان  شرایط ازدواج به مدت 30 دقیقه

دوشنبه 87/10/2

تلاوت ترتیل سوره مبارکه صافات - آیات 127  الی 153 - صفحه  -451
تفسیرموضوعی قرآن (امامت از دیدگاه قرآن و روایات)
توسط حجت الاسلام والمسلمین آقا ی موسوی  مدت 30 دقیقه

سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین آقای حسین تبار  تحت عنوان اثبات معاد جسمانی و روحانی ازمنظر قرآن  به مدت 30 دقیقه

سخنرانی استاد حمید آزرانی تحت عنوان کلید های موفقییت


سه شنبه 87/10/3

تلاوت ترتیل سوره مبارکه صافات - آیات 154 الی  182 -  صفحه - 452
تفسیر موضوعی قرآن (مهربانی های اجتماعی از منظر دین) توسط  حجت الاسلام والمسلمین آفای جلیلی به مدت 30 دقیقه
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین آقای زنگوئی تحت عنوان شرحی برآیات ولایت  به مدت 30 دقیقه
دعای توسل


چهارشنبه 87/10/4
تلاوت ترتیل مبارکه ص - آیات  1 الی 16 صفحه - 453
تفسیر
 موضوعی قرآن (امامت از دیدگاه قرآن و روایات) توسط  حجت الاسلام و المسلمین  آقای موسوی به مدت 30 دقیقه
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
آقا ی حسین تبار تحت عنوان اثبات معاد جسمانی و روحانی به مدت 30 دقیقه

پنج شنبه  87/10/5

تلاوت ترتیل سوره مبارکه ص - آیات 17  الی  26 -  صفحه - 454

تفسیر موضوعی قرآن      توسط حجت الاسلام والمسلیمین      به مدت 30 دقیقه
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین
آقای جلیلی  تحت عنوان مهربانی های اجتماعی از منظر دین( برای درمان دوستی هایی که نتیجه ای جز نامهربانی نخواهد داشت چه باید کرد؟؟)  به مدت30دقیقه
دعای کمیل


جمعه 87/10/6
تلاوت ترتیل سوره مبارکه ص - آیا ت 27 الی 42 - صفحه 455
تفسیر موضوعی قرآن
(امامت از دیدگاه قرآن و روایات)  توسط حجت الاسلام و المسلمین آقای موسوی  به مدت 30دقیقه
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین
 
آقای طبا طبائی  تحت عنوان بررسی مقام زن در مسیحیت  به مدت 30 دقیقه

لطفا نظرات ، انتقادات وپیشهنادات خود را در
خصوص برنامه های تالار درصفحه نظرات وبلاگ بنویسید
برای استفاده از برنامه های هرشب گروه آیه های انتظاردریاهومسنجرآی دی زیررا ادد کنیدayehhayeentezar_room

 جهت عضویت در گروه آیه های انتظار
اینجا کلیک کنید
 
 

ارسال شده در توسط محب مهدی