نردبان تقرب
عید قربان، عید تسلیم است و تعظیم شعایر الهى.
از «این حیوانات که قربانى مى کنید، نه گوشت و خونشان
که تقواى شما به خدا مى رسد».
قربانى کردن، نماد شکرگزارى است و نماد خاکسارى
و رهسپارى با دین حنیف ابراهیم علیه السلام
قربانى کردن، نماد انفاق است؛ انفاق عزیزترینها و بهترینها؛
که «لَن تَنالُوا البِرَّ حتَّى تُنفِقُوا مِمَّا تُحِبُّون»؛ نشانه اى است
براى نشان دادن بندگى و «همصدا با حلق اسماعیل» نواى اطاعت سر دادن.
قربانى کردن، نردبان تقرب است و ذره شدن تا اوج... تا ملکوت...
چاقو زیر گلوى «حرص» نهادن است و ریختن خون «بخل»؛
دل از تیرگى ها شستن است و تن سپردن به پاکى آبهاى طهارت...
آن روز، ابراهیم در کنار آبى ترین تصور رسالت خویش، به نمایشى
سرخ فراخوانده مى شد. آنجا صحنه رقابت آسمان با زمین بود
و او باید میان اسماعیل و پروردگارش، یکى را بر مى گزید.
محبوب ابراهیم، تحفه اى از او خواسته است؛
هدیه اى به نازکى حلق مبارک اسماعیل و اراده اى
به استحکام تیزترین شمشیرها.
اینجا نقطه رویارویى همه انسان با شیطان است؛
این عید قربان است؛
عیدى که در آن، توحید ابراهیم، در دو راهى انتخابى سخت مى ایستد
و ملائک، نفسها را براى تماشا حبس مى کنند.