بار خدایا! من با امیدکه دارم قصد تو را کرده
و با حاجت خود رو به درگاه تو آوردم
و استغاثه ام را به درگاه تو قرار دادم
و دعاى تو را دست آویز خود کردم
بى آنکه مناستحقاق داشته باشم که تو از من بشنوى
و نه مستوجب آنمکه از من بگذرى
بلکه بدان اعتمادى که من به کرم تو دارم
و آن اطمینانى که به درستى وعده ات دارم
و اعتقادى که بر یگانگى تو دارم و یقینى که به معرفت
و شناسایى تو دارم که مى دانم پروردگارى غیرتو نیست
و معبودى جز تو وجود ندارد یگانه اى که شریکى برایت نیست
خدایا تو فرمودى و گفتارت حق و وعده اتراست است
وفرموده ای درخواست کنید خدا را از فضلش که براستى او به شما مهربان است
و رسم تو چنان نیست اى آقاى من که دستور سؤ ال بدهى
ولى از عطا و بخشش دریغ نموده و خوددارى کنى
و تویى بخشاینده به عطایا بر اهل کشور خود
و متوجه بدانها به مهربانى و راءفتت
خدایا !مرا در خردسالى در نعمتها و احسان خویش پروریدى
و در بزرگى نامم را بر سر زبانها بلند کردى
پس اى که در دنیا مرا به احسان و فضل و نعمتهاى خود پروریدى
و براى آخرتم به عفو وکرم اشارت فرمودى
اى مولاى من شناساییم به تو راهنماى من بسوى تو است
و محبتى که به تو دارم شفیع من است به درگاهت
و من از راهنمایى کردن این دلیلم بسوى تو مطمئنم
و از پذیرفتن شفیعم از جانب تو آسوده خاطرم
بار خدایا! امشب دست های خالیم دخیل کرامتت
این دستها را که به آسمان رحمتت بلند شده خالی برمیگردان
آمین یا مجیب الدعوات التوابین
روز بیست و پنجم:
دوستی و دشمنی
«اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ محبّاً لأوْلیائِکَ و مُعادیاً لأعْدائِکَ مُسْتَنّاً بِسُنّةِ خاتَمِ
انْبیائِکَ یا عاصِمَ قُلوبِ النّبییّن»
خداوندا مرا در این روز محب دوستانت و دشمن دشمنانت قرار ده
و در راه روش به طریقه و سنت خاتم پیغمبرانت
بدار ای عصمت بخش دلهای پیامبران.
تمام نظام خلقت بر پایه جاذبه و دافعه است.
اگر جاذبه مولکولی نباشد، هیچ چیزی در خارج وجود پیدا نخواهد کرد.
اگر قانون جذب و دفع در نباتات نباشد، گیاهان در تنفس
(گرفتن اکسیژن و پس دادن گاز کربنیک) دچار اختلال خواهند شد.
اگر قانون جاذبه و دافعه در بین حیوانات نبود، هیچ حیوانی به
بچه اش شیر نمیداد و حیوانات از دشمنان خود پرهیز نمیکردند.
اگر قانون جذب و دفع عمومیت نداشته باشد، خوبی، بدی، کیفر، پاداش
و بهشت و جهنم و بالاخره خلقت عالم عبث است.
انسان موجودی است متحرک و حرکت او نتیجه تعلق اوست، پس
به هرچه تعلق داشته باشیم نسبت به آن جاذبه خواهیم داشت و از ضد آن
گریزان خواهیم بود، لذا یاوران پیامبر اکرم در قرآن کریم با این
صفت بارز توصیف شده اند: «اشداء علی الکفار رحماء بینهم؛
[یاران پیامبر] بر کافران سختگیر و با خودشان مهربانند.» (1)
محبت اهل بیت علیهم السلام
رسول خدا صلی الله علیه و آله:
«لا یؤمن احدکم حتی اکون احب الیه من نفسه و یکون عترتی احب الیه
من عترته و یکون اهلی احب الیه من اهله و یکون ذاتی احب الیه من ذاته
کسی از شما مؤمن نیست مگر اینکه مرا بیش از خود دوستبدارد و خانواده من نزد او محبوبتر از خانواده خودش باشد و اقوام مرا از اقوام خودش بیشتر دوستبدارد و خود من محبوبتر از خود او باشم.» (2)
شرح دعای روز بیست و پنجم: اهل بهشت کسانی هستند که مؤمنان را دوست دارند
دعای روز بیست و پنجم:
اللّهمّ اجْعَلْنی فیهِ محبّاً لأوْلیائِکَ ومُعادیاً لأعْدائِکَ مُسْتَنّاً بِسُنّةِ خاتَمِ انْبیائِکَ یا عاصِمَ قُلوبِ النّبیین
خدایا قرار بده در این روز دوست دوستانت ودشمن دشمنانت و پیرو راه و روش خاتم
پیغمبرانت ای نگهدار دلهای پیامبران.
* شرح فرازهای دعا
آیت الله مجتهدی تهرانی در شرح فراز «اللّهمّ اجْعَلْنی فیهِ محبّاً لأوْلیائِکَ ومُعادیاً لأعْدائِکَ»می گوید:
خدایا کاری کن تا در ماه رمضان، خوبان را دوست بدارم و دشمن دشمنانت باشم! در مورد خودم، عملی که به من امید می دهد تا در قیامت جزو نجات یافتگان باشم، این است که خوبان و اشخاص با تقوا را دوست دارم و از بی تقوایان بی زاری می جویم.
وی تأکید می کند: اگر پسرتان بی تقواست و نماز نمی خواند، نباید او را دوست داشته باشید. حدیث است که به حقیقت ایمان نمی رسید مگر آنکه نزدیک ترین خویشان خود را برای خدا دوست نداشته باشید، چون متدین نیست و دورترین افراد را برای اینکه متدین است، دوست داشته باشید.
این استاد اخلاق در ادامه با بیان حدیتی دیگر اظهار می کند: امام باقر(ع) به شخصی فرمودند؛ «اگر اراده کردی که بفهمی بهشتی و یا جهنمی هستی، به قلبت مراجعه کن، اگر دیدی اهل طاعت را دوست داری، اهل بهشت و اگر اهل گناه را دوست داری، اهل جهنم هستی و انسان در قیامت با کسی که او را دوست دارد، محشور می شود.»
وی همچنین به حدیث دیگری از معصوم(ع) اشاره می کند و می گوید:
در دوره آخرالزمان قلب مؤمن آب می شود؛ زیرا گناه را می بیند و استطاعت تغییر وضع ندارد.
وی با انتقاد از وضع موجود جامعه می گوید: الآن روزگاری شده است که ما نمی توانیم امر به معروف و نهی از منکر کنیم.
آیت الله مجتهدی تهرانی می گوید: هر کس که مؤمنی را دوست دارد، حتی اگر منحرف باشد پس از مدتی رستگار خواهد شد.
وی در شرح فراز «مُسْتَنّاً بِسُنّةِ خاتَمِ انْبیائِکَ» اظهار می کند:
در این بخش از خدا می خواهیم تا ما را یاری رساند برای اینکه به طریقه پیغمبر در مستحبات، دعاها و دستورات اسلام عمل کنیم. از خدا می خواهیم تا هر چه پیامبر(ص) به ما فرموده است، درباره مستحب و واجب عمل کنیم و مکروهات را از خود دور و حرام را ترک کنیم.
این استاد بزرگ اخلاق در شرح «یا عاصِمَ قُلوبِ النّبیین» می گوید:
پیغمبران معصوم هستند؛ زیرا خدا قلب آنها را حفظ کرده است و در فراز پایانی دعای روز بیست وپنجم ماه مبارک رمضان می گوییم، ای خدایی که قلب پیغمبران را حفظ کردی، به حق این کاری که برای پیغمبران انجام داده ای، این دعا را در حق ما مستجاب کن!
عوامل کاهش ارزش روزه
سخن چینی
سخن چینی، از عوامل کاهش ارزش روزه است و پیامدهای خطرناکی دارد.
پیامبر صلی الله علیه و آله می فرمود:
«چهارچیز موجب تباهی روزه و بطلان کارهای خیر می شود
که یکی از آن چهار چیز، سخن چینی است».
در رهنمودهای پیامبر صلی الله علیه و آله به امیرمؤمنان
علی علیه السلام آمده است: «ای علی! از غیبت و سخن چینی بپرهیز؛
زیرا غیبت، روزه را از پا در می آورد و سخن چینی باعث عذاب قبر است».
عاق والدین
از کارهایی که باعث کاهش ارزش روزه در نزد پروردگار شده و
از گناهان کبیره شمرده می شود، آزار و اذیت پدر و مادر است.
خداوند ارزش و مقام ویژه ای برای والدین در نظر گرفته و در قرآن می فرماید:
«حتی به آنها اُف نگویید و آنان را نیازارید. فروتنی خود را در برابرشان اظهار کنید
و بگویید: خدایا! آنان را مورد رحمت خویش قرا ده، چنانکه آنان مرا در کودکی
مورد رحمت خویش قرار دادند».
با چنین شرایطی، روزه کسی که پدر و مادر از او ناراضی هستند، ارزشی ندارد.