اربعین آمد... سلام بر حسین واربعین عاشقانه هایش سلام بر حسین و بر لبانی از آنها آیه می تراوید... چون آیه های کتاب کریم... سلام بر حسین و بر زینبش و بر آن هجده ماهتاب بر نیزه شده و بر خون که خدایش حسین است.... السلام علی الشیب الخضیب السلام علی الخد الطریق السلام علیک یا ابا الشهدا یا ابا عبد الله...
چهل روز متوالى از عاشورا تا اربعین در واقع مراسم سالانه و رسمى اعلام انزجار از ظالمان تاریخ است و در این اعتراض عمومى ، حسین سمبل شجاعت ، پایمردى و آزادگى و یزید نماینده و مظهر جور و فجور است . در این چهل روز یاد حسین صدرنشین محفل دلها است و افکار عمومى بیش از هر حادثه مهم دیگرى تحت تاثیر حادثه کربلا است و این چهل روز فرصت مناسبى است تا مردم ، عشق به حسین و کینه و تنفر از قاتلان او را در دل خود بپرورانند و این کینه مقدس را با پوست و گوشت خود و فرزندانشان در آمیزند و عظمت گرمى حماسه عاشورا را به هر عصر و نسلى برسانند و شور عاشورا را هر سال تازه تر از سال گذشته بر پا کنند تا کلاس درس عاشورا هر سال با شکوهتر از سال پیش دائر گردد. اینجاست که فلسفه اربعین رخ مى نماید. باشد تا ما نیز از این کلاس پر بار درس شهادت بیاموزیم و خود را جهت یارى مولایمان حضرت مهدی (عج ) آماده نمائیم .
اربعین حسینى بر تمام حسینیان تسلیت باد.
التماس دعا
برنامه های تالار آیه های انتظار در هفته جاری
شروع برنامه ها هرشب ساعت : 10:30دقیقه
دوشنبه 87/11/29
تلاوت ترتیل سوره مبارکه احقاف - آیات 29 الی 35- صفحه -506
سخنذرانی حجت الاسلام والمسلمین آقای دلنواز تحت عنوان اربعین و زینب کبری سلام الله علیها مدت 30 دقیقه
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین آقای گلزاده تحت عنوان انقلاب اسلامی الهی ترین انقلاب به مدت 30 دقیقه
سخنرانی استاد حمید آزرانی تحت عنوان کلید های موفقییت
سه شنبه 87/11/30
آقای جلیلی به مدت 30 دقیقه
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین آقای گلزاده تحت عنوان انقلاب اسلامی الهی ترین انقلاب به مدت 30 دقیقه
دعای توسل
پنج شنبه 87/12/2
تلاوت ترتیل سوره مبارکه محمد- آیات 20 الی 29 صفحه - 509
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین آقای مهدی جلیلی تحت عنوان مهربانی های اجتماعی از منظر دین به مدت30دقیقه
بیان احکام توسط حجت الاسلام والمسلیمین آقای پارسا به مدت 30 دقیقه
دعای کمیل
بدون تردید در طول تاریخ اسلام و به ویژه تشییع زنان از سهم بسزایى برخوردار بودهاند و عاشورا نیز برههاى از همین تاریخ سراسر صبر و ایثار و مقاومت و خودآگاهى است. زنان مسلمانان از بدو تولد اسلام به جهانیان نشان دادند که از آگاهى و شناخت و شعور برخوردارند و بر خلاف آنچه سردمداران دفاع حقوق زن مىپندارند، زن مسلمان نه عروسک حرمسرا و نه موجودى به دور از واقعیتها و مسایل اجتماعى و سیاسى و نظامى است و تاریخ عاشورا بیانگر این واقعیت است، چنانکه زمانى که افرادى چون عمر سعد در انتخاب صراط مستقیم راه را گم کردند و افرادى چون زهیر بن قین که در یارى امام دچار تردید شده بودند، زنانى چون دلهم ( همسر زهیر ) شوهرش را به یارى امامش دعوت کرد و او را از تنگناى امتحان سرفراز بیرون آورد. نیز زنانى چون ام وهب و بانوى غیریه قاسطیه که شجاعت در رکابشان مردانگى آموخت.
در حقیقت نقش زنان در حماسه عاشورا همچون خود عاشورا جاوید خواهد ماند و آنان براى همیشه تاریخ بر بار شیعه بهترین الگوى ایمان و ایثار و اخلاص و فداکارى خواهند بود.
زنان در عاشورا
نقش زنان در حادثه خونبار عاشورا از ابعاد گوناگونى برخوردار است که به بعضى از آنها اشاره مىشود:
?- مشارکت در جهاد
شرکت در جبهه پیکار و همدلى با نهضت مردانه امام حسین(ع) و مشارکت در ابعاد مختلف آن، از جلوههاى این حضور است. از همکارى طوعه در کوفه با نهضت مسلم و همراهى همسران برخى از شهداى کربلا گرفته تا اعتراض و انتقاد برخى همسران سپاه کوفه به جنایتهاى شوهرانشان مثل خولى نمونههایى از این دست است.
?- آموزش صبر
روحیه مقاومت و تحمل زنان در مقابل شهادت مردان اسلام در کربلا از درسهاى نهضت عاشورا بود که اوج این صبورى در رفتار زینب کبرى(س) جلوهگر شد. آموزش صبر و مقاومتحماسه عاشورا در زنان آگاه و مبارز متجلى شده و در طول جنگ تحمیلى زنان مبارز و فداکار انقلاب اسلامى ایران نشان دادند که آموزش صبر و مقاومت را از شیر زنان کربلا به خوبى آموختهاند.
?- پیام رسانى
افشاگرى جنایات یزیدیان چه در سفر اسارت و چه پس از بازگشتبه مدینه، به معناى پاسدارى از خون شهدا بود. افشاگرى بانوان به دو صورت، خطبه و گفتگوهاى پراکنده صورت پذیرفت، و اگر پیام رسانى زینب کبرى(س) و بقیه زنان نبود، امروز حماسه عاشورا به این روشنى براى شیعه تجلى نمىکرد و چه بسا آن واقعه عظیم عقیم مىماند.
?- روحیه بخشى
یکى از مسایل مهمى که در هر جنگى مورد توجه بوده است، روحیه جنگاوران است و زنان این مهم را بر عهده داشتند چه در جنگهاى صدر اسلام و چه در جنگهاى دیگر.
در کربلا نیز حضور تشویقآمیز زنان در جبهه به رزمندگان روحیه مىبخشید و همسران و مادران شهدا آنها راتشویق به یارى امام معصوم مىکردند، مانند ام وهب که خودش وارد میدان شد و با سر جگرگوشهاش یکى از یزیدیان را به هلاکت رساند و این روحیه بخشى بعد از چهارده قرن در هشتسال مقاومت جنگ ایران علیه کفر باعثشد که زنان ایرانى درسى را که از زینب(س) و زنان عاشورا گرفته بودند، به نحو احسن باز پس دهند.
5- پرستارى
رسیدگى به بیماران و مداواى مجروحان از دیگر نقشهاى زنان در جبههها، از جمله در حماسه عاشورا است.نقش پرستارى و مراقبتحضرت زینب (س) از امام سجاد(ع) یکى از این نمونههاست.
?- مدیریت
بروز صحنههاى دشوار و بحرانى، استعدادهاى افراد را شکوفا مىسازد. نقش حضرت زینب (س) در نهضت عاشورا و سرپرستى کاروان اسرا، درس مدیریت در شرایط بحران را مىآموزد. وى مجموعه بازمانده را در راستاى اهداف نهضت، هدایت کرد و با هر اقدام، خنثى کننده نتایج عاشورا از سوى دشمن مقابله کرد و نقشههاى آنان را خنثى ساخت.
7- حفظ ارزشها
درس دیگر زنان قهرمان در کربلا، حفظ ارزشهاى دینى و اعتراض به هتک حرمتخاندان نبوت و رعایت عفاف و حجاب در برابر چشمهاى آلوده بود. زنان اهل بیت، با آنکه اسیر بودند و لباسها و خیمههایشان غارت شده بود و با وضع نامطلوب در معرض دید تماشاچیان بودند، اما اعتراضکنان، بر حفظ عفاف تاکید مىورزیدند. ام کلثوم در کوفه فریاد کشید که آیا شرم نمىکنید براى تماشاى اهل بیت پیامبر جمع شدهاید؟ وقتى هم در کوفه در خانهاى بازداشتبودند، زینب اجازه نداد جز کنیزان وارد آن خانه شوند. در سخنرانى خود در کاخ یزید نیز به گرداندن، شهر به شهربانوان،اعتراض کرد و فرمود: «آمن العدل یابن الطلقاء تخد یرک حرائرک و امائک و سوقک بنات رسول الله سبایا قد هتکتستورهن و ابدیت وجوههن یحدوبهن الاعداء من بلد الى بلد و یستشرفهن اهل المناهل و المکاتل و یتصفح وجوههن القریب و البعید و الغائب و الشهید»
اى پسر آزاد شده، آیا در پشت پرده قرار دادن زنان و کنیزان خود و جلو انداختن دختران رسول خدا به صورت اسیر از عدل است. تو پرده آنان را دریدى، چهرههایشان را آشکار ساختى، از شهرى به شهرى مىرانى، رهگذران و بامنشینهابه تماشایشان مىایستند و آشنا و بیگانه و حاضر و غایب به سیماى آنان خیره مىشوند.
8- تغییر ماهیت اسارت
آنان اسارت را به آزادى تبدیل کردند و در قالب اسارت، به اسیران واقعى درس حریت و آزادگى دادند و مفهوم اسیر در اذهان را به گونهاى دیگر تغییر دادند.
9- عمق بخشیدن به بعد عاطفى و تراژدیک کربلا
گریهها، شیونها، عزادارى بر شهدا و تحریک عواطف مردم به ماجراى کربلا عمق بخشید و بر احساسات تاثیر گذاشت و از این رهگذار ماندگارتر شد.
دوشنبه 87/11/21
تلاوت ترتیل سوره مبارکه جاثیه - آیات 1 الی 13- صفحه -499
تفسیرموضوعی قرآن توسط حجت الاسلام والمسلمین آقای موسوی مدت 30 دقیقه
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین آقای گلزاده تحت عنوان توصیه هایی به جوانان -رمزو راز موفقیت به مدت 30 دقیقه
سخنرانی استاد حمید آزرانی تحت عنوان کلید های موفقییت
سه شنبه 87/11/22
پنج شنبه 87/11/24
تلاوت ترتیل سوره مبارکه جاثیه - آیات 33 الی 37 و سوره مبارکه احقاف آیات 1 الی 5 - صفحه - 502
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین آقای مهدی جلیلی تحت عنوان مهربانی های اجتماعی از منظر دین به مدت30دقیقه
بیان احکام توسط حجت الاسلام والمسلیمین آقای پارسا به مدت 30 دقیقه
دعای کمیل
با گونههایم خنجرت الفت ندارد
سیلی بزن دستان تو غیرت ندارد
گفتند آن سر، روی نیزه مال باباست
مادر بگو این حرفها صحت ندارد
مادر بگو اینقدر بر بابا نتازند
چشمان سیلی خوردهام طاقت ندارد
از خون و خاکستر جدا کن کفترت را
آخر به این گهوارهها عادت ندارد
بلعید آتش خیمهها را آه، مادر!
پاهای من دیگر چرا قدرت ندارد
که دیده است که جوجه کبوتری توفانزده را تیر و کمان حواله کنند؟
آه، رقیه! بالهای سوخته را طاقت سنگ نیست. لبهای تشنهات را خاک پاشیدند
و چشمان به اشک نشستهات را آشنای تازیانهها کردند.
خدایا! حجم این همه تاریکی را کدام خورشید، روشن میتواند کرد؟
فریاد جگرخراشت را در خشت خشت خرابههای شام مویه میکنم و وسعت
رنجت را با کوهها در میان میگذارم. غبار اندوهت را هیچ بارانی نمیتوانده شست.
کدام دست، گوشهگیر این خرابهات کرد و شناسنامه مصیبت در دستانت گذاشت؟
کدام اندیشه پلید، چشمهای کوچکت را گریهخیز ماتمها کرد؟
به کدام جرم، گامهای کودکیات را اینچنین آواره صحراها کردند؟
این وقاحت ظالم، از روزنه کدام غار بیرون ریخت که شبهایت را بیستاره کرد
و شانههایت را بیتکیهگاه؟
دیوارهای ستمگر تاریخ، چشمهایت را تحمل نتوانستند و نفسهای معصومت
را به چوبها سپردند.
زمین، همیشه اینگونه پنجرهها را به باد داده است.
ثانیههای محنتبارت، صفحات خیالم را میسوزاند.
بر کتیبههای سوخته مینویسمت و وجدانهای بیدار جهان را به قضاوت میطلبم.
نالههای کودکیات، خاطر بادها را پریشان کرده است.
قناریان تنها، تاریک خرابه را به یاد میآورند و میگریند.
پنجرهها، کابوسهای سیاهت را تب میکنند.
خارها، پاهای برهنهات را جگرریش میکنند.
میروی و کوچکی دنیا را به طالبانش وامیگذاری. اندوهت را بر صورت
خرابه میپاشی و میگذری تا به لبخندی ابدی بپیوندی.
سه سالگیاش بر مدار عاشورا میچرخد.
اتفاقی که طنین خندههای کودکانهاش را به غارت میبرد
در عطش میماند و میگدازد.
فرات از چشمانش مهاجرت میکند.
بیپناهیاش، در تمام بیابانها تکثیر میشود
این سه سالگی اوست که در ویرانهای کنار کاخ سبز، به اهتزاز درآمده و
مکر خاندان ابوسفیان را به زانو درآورده است.
جز این بود که آمده بودید تا راهنمایشان باشید؟!
جز این بود که نمیخواستید سر از گمراهیها در بیاورند؟!
این بود اجر رسالت مردی که سالها با عرق جبین و اشک چشم،
سنگها را از پیش پایشان برداشته بود تا زمین نخورند و زخمی نباشند؟!
تمام دردهایت یک طرف و از دست دادن زانوانی که رویشان به خواب میرفتی
و نیایشهایت را میخواندی، طرف دیگر... .
وقتی میان خون و آتش، صدای گریهات، دل سنگ را میلرزاند و پاهای تاول زدهات،
سختیها را گلایه میکرد، همه چشمها کور بودند و دلها سنگینتر از آن بود
که بار سنگین دلت را سبکتر کند... .
دستهایت کوچک بودند برای به آغوش کشیدن صبر و سختی. اما تو چقدر
سربلند بیرون آمدی از دردها و دلتنگیها! صبر را از چه کسی به ارث برده بودی،
نمیدانم! اما ایمان، همپای تو بزرگ شده بود.
همسن و سالهایت، سرگرم بازی بودند؛
اما تو انگار رسالتت بود که انسان را سربلند کنی
صلی الله علیک یا دخت الحسین یا شهیدة المظومة یا رفیه
دوشنبه 87/11/14
تلاوت ترتیل سوره مبارکه زخرف - آیات 34 الی 47- صفحه -492
تفسیرموضوعی قرآن توسط حجت الاسلام والمسلمین آقای موسوی مدت 30 دقیقه
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین آقای مهدی جلیلی تحت عنوان مهربانی های اجتماعی از منظر دین به مدت 30 دقیقه
سخنرانی استاد حمید آزرانی تحت عنوان کلید های موفقییت
سه شنبه 87/11/15
پنج شنبه 87/11/17
تلاوت ترتیل سوره مبارکه زخرف - آیات 74 الی 89 - صفحه - 495
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین آقای مهدی جلیلی تحت عنوان مهربانی های اجتماعی از منظر دین به مدت30دقیقه
بیان احکام توسط حجت الاسلام والمسلیمین آقای پارسا به مدت 30 دقیقه
دعای کمیل
واقعه عاشورا زنانی را در خود ثبت کرده است که این حادثه را در تاریخ جاودان تر می کنند. زنانی چون بنت عمرو که با تشویق و ترغیب خود زهیر ابن قین ـ کسی که فرمانده جناح راست سپاه حضرت بود ـ را از تردید درآورده و به سوی کربلا هدایت می کند و یا ام وهب است که فرزند تازه داماد خود، وهب ابن عبدالله کلبی را برای یاری فرزند رسول الله به قربان گاه عشق می فرستد و بعد از شهادت فرزند، عروس ـ هانیه ـ و همسرش عبدالله کلبی خود با عمود خیمه به سوی دشمن حمله ور شده و در بالین شوهر با ضربه ای که غلام شمر بر او وارد میکند در راه اسلام، شهد شهادت را می نوشد.
اگرچه رسول اکرم (ص) در شرایط خاصی چون جنگ احد و جنگ حنین اجازه جهاد را به زنان داده اند اما به طور کلی اسلام جهاد را از زنان برداشته و سید الشهدا نیز زنان را از حضور نظامی در واقعه عاشورا منع کرده بودند اما این حماسه آن قدر بزرگ است و حرکت دشمنان آن قدر زشت که زنان مسلمان را تحت تأثیر قرار داده و برای دفاع از دین با احساسات پاک خود به میدان می روند.
آری در چنین روزی هفت زن از خیمه ها به سمت دشمن رفتند که در این بین هانیه همسر وهب و ام وهب همسر عبدالله کلبی در بالین شوهران خود به شهادت رسیدند. از دیگر زنانی که در رکاب حضرت ابا عبدالله (ع) به میدان رفتند باید به کنیز مسلم ابن عوسجه، مادر عبدالله کلبی، مادر عبدالله ابن عمر و در رأس آنها به مادر عمر ابن جناده اشاره کرد که بعد از شهادت فرزندش، شمشیری به دست گرفت و در حال رجزخوانی با نام رسول الله (ص) وارد صحنه کربلا شد و سپاه دشمن را برای دقایقی به هم زد و سرانجام به فرمان و امر مولایش سید الشهدا (ع) به خیمه بازگشت. از دیگر زنان حماسه ساز کربلا زنی از قبیله بکر بن وائل بود که ابتدا با شوهرش در سپاه ابن سعد بود ولی هنگام حمله سپاهیان کوفه به خیمه های اهل بیت، شمشیری برداشت و به سوی متجاوزان حمله ور شد و و آل بکر بن وائل را به یاری طلبید که به امر حضرت سجاد (ع) شمشیر را زمین گذاشت و در جمع کردن زنان و کودکان به یاری حضرت زینب آمد و حتی به اصرار بزرگان قبیله اش نیز از جلگه اسرا خارج نشد و دست از حمایت آل رسول الله برنداشت.
دوشنبه 87/11/7
تلاوت ترتیل سوره مبارکه شوری - آیات 16 الی 22- صفحه -485
تفسیرموضوعی قرآن توسط حجت الاسلام والمسلمین آقای موسوی مدت 30 دقیقه
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین آقای مهدی جلیلی تحت عنوان مهربانی های اجتماعی از منظر دین به مدت 30 دقیقه
سخنرانی استاد حمید آزرانی تحت عنوان کلید های موفقییت
سه شنبه 87/11/8
پنج شنبه 87/11/10
تلاوت ترتیل سوره مبارکه شوری - آیات 45 الی 51 - صفحه - 488
بیان احکام توسط حجت الاسلام والمسلیمین آقای پارسا به مدت 30 دقیقه
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین آقای مهدی جلیلی تحت عنوان مهربانی های اجتماعی از منظر دین به مدت30دقیقه
دعای کمیل