سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیه های انتظار




سه درس مهم از کلاس دعا

دعا و نیایش که در برنامه ماه رمضان گنجانده شده و نقش بنیانی در تکوین مفهوم رمضان و روزه را دارد، تنها درخواست
روا شدن نیاز ازدرگاه خدا نیست، بلکه دارای سه بعد است و به عبارت روشن تر سه درس بزرگ و مهم را باید از مکتب دعا به دست آورد و باید هنگام دعا هر سه، مورد توجه دقیق قرارگیرد:



1- دعا برای دفع بلاها و روا شدن حاجت ها، چنان که امیرمومنان علی(ع) در سخنی فرمود: «ادفعوا امواج البلاء عنکم بالدعاء قبل ورود البلاء; موج های بلاها را قبل از ورودشان، به وسیله دعا کردن از خود دفع کنید».

2- در کنار دعا، تضرع، خشوع، مناجات، راز و نیاز و ارتباط تنگاتنگ با خداوجود دارد که قطعا چنین خصالی غرورهای انسان را می شکند، و دل را آماده پذیرش مواهب معنوی می سازد، و به دنبال آن، آرامش خاطر، قوت قلب و روحیه عالی، عایدانسان می شود. چنان که خداوند می فرماید: «ادعوا ربکم تضرعا و خفیة; پروردگارخود را با تضرع و خضوع و ملتمسانه در آشکار و نهان بخوانید».

3- از همه مهم تر، توجه به معارف بلند پایه و محتوای عمیق و غنی دعاهایی است که از پیامبر(ص) و امامان(ع) به ما رسیده، که در حقیقت دانشگاه بزرگ انسان سازی هستند; به عنوان مثال، دعای اول صحیفه سجادیه و خطبه اول نهج البلاغه، هر دوهم سان، معارف اسلام را در سطح عالی تبیین می کنند، و درس های سودمندی از معارف وعرفان حقیقی را به ما می آموزند.
توجه عمیق به محتوای دعاها موجب ارتقای سطح معلومات و معرفت شده و آشنایی انسان را به مفاهیم و ارزش های بلند سازنده و تکامل بخش که در راس آنها مساله توحید و ابعاد آن است. چندان برابر می کند، جمعی به امام صادق(ع) عرض کردند: چراما دعا می کنیم، ولی به اجابت نمی رسد؟ امام در پاسخ فرمود: «لانکم تدعون من لاتعرفونه; زیرا کسی را می خوانید که او را نمی شناسید». یعنی در کنار دعا بایدتوجه به معارف و شناخت خدا و اصول تکامل نیز وجود داشته باشد.




ارسال شده در توسط محب مهدی